BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SYB101BTürk Dili IZorunlu112
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Güzel ve etkili yazma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Aslıhan AYTAÇ
Öğrenme Çıktıları
1Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenebileceklerdir.
2Edebî eserleri tanıyacak ve okuma becerisi kazanıp okur-yazar kimliğini geliştirebileceklerdir.
3Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade edebileceklerdir.
4Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanabileceklerdir.
5Yazılı ve Sözlü anlatım arasındaki farkları bilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
YOK
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
YOK
Dersin İçeriği
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki farklar
2Anlatım : Yazılı ve Sözlü anlatım; Öznel, nesnel anlatım; Paragraf türleri.
3Metnin tanımı ve metin türleri, metin olma koşulları
4Yazılı Anlatım (Yazılı kompozisyon; serbest yazma, planlı yazma)
5Planlı yazma aşamaları (Konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı vd.)
6Bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
7Bilgilendirici metinler (ilan/reklam, tutanak, rapor) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
8Vize
9Bilgilendirici metinler (resmi ve bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar.
10Bir metnin özetini ve planını çıkarma.
11Yazım kuralları ve noktalama işaretleri (Örnekler ve uygulamalar)
12Yazılı Anlatımda görülen dil ve anlatım yanlışlıkları
13Yazma ölçeği geliştirme çalışmaları
14Final haftası
15Yarıyıl Sonu Sınavı
16Yarıyıl Sonu Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara. Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara. Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
YOK
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14570
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)74
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ15          
ÖÇ2 5         
ÖÇ3  5        
ÖÇ4   5       
ÖÇ5    5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek