BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-OÖ302Erken Çocukluk Dönemi Çevre EğitimiZorunlu365
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin sürdürülebilirlik hedeflerini/küresel hedefleri öğrenmelerini, çevre sorunlarına ilişkin son gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve bu sorunların çözümünde aktif rol almalarına rehberlik etmektir. Erken çocukluk dönemdeki çocukların çevreyi ve çevresel unsurları tanıması, sevmesi ve koruması, çevreye yönelik olumlu tutumlar ve farkındalık kazandırılmasının önemini vurgulamak, çocuklarla yapılabilecek çevre eğitimi etkinlikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Ayrıca çevre eğitimi ile ilgili çalışan sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını incelemek ve bu çalışmalara gönüllü olarak katılmak ve aileleri çevre koruma konusunda bilinçlendirme çalışmaları düzenlemek de dersin amaçlarındandır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Küresel hedefleri öğrenir ve bu hedefler doğrultusunda çalışmalar yapar, günlük yaşamına yön verir.
2Çevre ilgili temel kavramları açıklayabilir ve bu alanda çalışan bilim insanlarını tanır.
3Çevre sorunlarını çevre bilincini kazandırma adına diğer meslektaşlarıyla paylaşır
4Çevre sorunlarının nedenlerini araştırır ve çözüm yollarını günlük yaşamına aktarabilir.
5Çevre sorunlarının çocuklar tarafından daha iyi anlaşılabilmesi için geliştirilen projeler ve uygulamalar ile çevreye yönelik olumlu tutumları geliştirir.
6Çevre bilincini kazandırmak için davranışa yönelik etkinlikler tasarlayabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Çevre kavramı, küresel ve yerel çevre sorunları, sürdürülebilirlik için eğitim, çevre ile ilgili kuruluşlar ve faaliyetleri, çevre eğitimi, çevre eğitimiyle ilgili temel kavramlar, çevre eğitiminin önemi, erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri, erken çocukluk döneminde çevre eğitimi programları, çevre eğitimi etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme (doğada yaşayan canlılar, bitkiler, hava, toprak, su, geri dönüşüm, enerji tasarrufu, çevre kirliliği, doğal afetler vb.).
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi ve beklentilerin paylaşılması. Yerel ve küresel çevre sorunları hakkında öğrencilerin görüşlerinin alınması.
2Çevre ve çevre eğitimi ilgili kavramlar. Çevre eğitiminin tarihsel gelişimi ve günümüzdeki kapsamı nedir? Sürdürülebilirlik için eğitim ve önemi hakkında bilgilendirme yapılarak erken dönemde sürdürülebilirlik için eğitimin açıklanması ve tartışılmas
3Erken çocukluk döneminde çevre eğitiminin amacı, önemi, dikkat edilecek ilkeler. Çevre eğitimi konusunda program hazırlarken öğrenim basamağına göre ele alınacak amaçlar nelerdir?
4Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi programları.
5Minik Tema Eğitim Programı, Eko-okul Programı, Okullarda Orman Programı, Orman Okulları, Waldorf Okulları programlarının incelenmesi
6MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında çevre eğitiminin yer alma durumunun incelenmesi ve değerlendirilmesi.
7 Erken çocukluk eğitiminde çevre eğitiminde ele alınabilecek konular. Okul öncesi dönem için etkili bir çevre eğitiminin özellikleri nelerdir?
8Çevre eğitiminde öğretmenin rolü ve çevre eğitimi etkinlik örnekleri
9 Ara sınav
10 Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve sunma. Sunumların değerlendirilmesi.
11Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve sunma. Sunumların değerlendirilmesi.
12Okul dışı ortamlarda çevre eğitiminin önemi. Doğal alanlarda yapılabilecek etkinlikler nelerdir? Yeşil Vadi inceleme gezisi.
13Çevre ile ilgili kuruluşlar ve faaliyetleri. TEMA, Doğa Derneği, WWF, TÜRÇEV, ÇEVKO gibi
14Enerji Bakanlığı Yenilenebilir Enerji Müdürlüğü?nün Enerji Verimliliği Eğitim Tesisine gezi
15Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi konusunda aileye düşen rol ve sorumluluklar. Ailenin çevre eğitimi etkinliklerine katılımı.
16Genel Sınava Hazırlık
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkisi. Eğitim ve Bilim. 34(151). 30-43. Güler Yıldız, T. (2017). ?Çevre Eğitimi? Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi, (Ed. B. Akman, G. Balat ve T. Güler Yıldız) Genişletilmiş 5. Baskı, s. 267-289, Ankara: Anı Yayıncılık. Güler Yıldız, T. ve Korkmaz, A. (2017). Erken Çocukluk Eğitiminde Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim. E. Gökçe Türk (Ed.). Çocuk ve Çevresi (s.219-254). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Güler Yıldız, T., Özdemir-Şimşek, P., Eren, S., & Aydos, E. H. (2017). An analysis of the views and experiences of children who are 48?66 months old, their parents, and teachers about ?sustainable development. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 653?677. Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi. ?Çevre Eğitimi? Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 11-34.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav177
Final Sınavı11414
Derse Katılım14342
Alan Çalışması236
Seminer133
Performans14456
Ev Ödevi10220
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)148
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ11232 32332
ÖÇ23433 23432
ÖÇ32332 33333
ÖÇ43222 33232
ÖÇ52231 21215
ÖÇ65322 13132
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek