|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-OÖ302 | Erken Çocukluk Dönemi Çevre Eğitimi | Zorunlu | 3 | 6 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin sürdürülebilirlik hedeflerini/küresel hedefleri öğrenmelerini, çevre sorunlarına ilişkin son gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve bu sorunların çözümünde aktif rol almalarına rehberlik etmektir. Erken çocukluk dönemdeki çocukların çevreyi ve çevresel unsurları tanıması, sevmesi ve koruması, çevreye yönelik olumlu tutumlar ve farkındalık kazandırılmasının önemini vurgulamak, çocuklarla yapılabilecek çevre eğitimi etkinlikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Ayrıca çevre eğitimi ile ilgili çalışan sivil toplum kuruluşlarının çalışmalarını incelemek ve bu çalışmalara gönüllü olarak katılmak ve aileleri çevre koruma konusunda bilinçlendirme çalışmaları düzenlemek de dersin amaçlarındandır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Küresel hedefleri öğrenir ve bu hedefler doğrultusunda çalışmalar yapar, günlük yaşamına yön verir. | 2 | Çevre ilgili temel kavramları açıklayabilir ve bu alanda çalışan bilim insanlarını tanır. | 3 | Çevre sorunlarını çevre bilincini kazandırma adına diğer meslektaşlarıyla paylaşır | 4 | Çevre sorunlarının nedenlerini araştırır ve çözüm yollarını günlük yaşamına aktarabilir. | 5 | Çevre sorunlarının çocuklar tarafından daha iyi anlaşılabilmesi için geliştirilen projeler ve uygulamalar ile çevreye yönelik olumlu tutumları geliştirir. | 6 | Çevre bilincini kazandırmak için davranışa yönelik etkinlikler tasarlayabilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Çevre kavramı, küresel ve yerel çevre sorunları, sürdürülebilirlik için eğitim, çevre ile ilgili kuruluşlar ve faaliyetleri, çevre eğitimi, çevre eğitimiyle ilgili temel kavramlar, çevre eğitiminin önemi, erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri, erken çocukluk döneminde çevre eğitimi programları, çevre eğitimi etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme (doğada yaşayan canlılar, bitkiler, hava, toprak, su, geri dönüşüm, enerji tasarrufu, çevre kirliliği, doğal afetler vb.). | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi ve beklentilerin paylaşılması. Yerel ve küresel çevre sorunları hakkında öğrencilerin görüşlerinin alınması. | | | 2 | Çevre ve çevre eğitimi ilgili kavramlar. Çevre eğitiminin tarihsel gelişimi ve günümüzdeki kapsamı nedir? Sürdürülebilirlik için eğitim ve önemi hakkında bilgilendirme yapılarak erken dönemde sürdürülebilirlik için eğitimin açıklanması ve tartışılmas | | | 3 | Erken çocukluk döneminde çevre eğitiminin amacı, önemi, dikkat edilecek ilkeler. Çevre eğitimi konusunda program hazırlarken öğrenim basamağına göre ele alınacak amaçlar nelerdir? | | | 4 | Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi programları. | | | 5 | Minik Tema Eğitim Programı, Eko-okul Programı, Okullarda Orman Programı, Orman Okulları, Waldorf Okulları programlarının incelenmesi | | | 6 | MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında çevre eğitiminin yer alma durumunun incelenmesi ve değerlendirilmesi. | | | 7 | Erken çocukluk eğitiminde çevre eğitiminde ele alınabilecek konular. Okul öncesi dönem için etkili bir çevre eğitiminin özellikleri nelerdir? | | | 8 | Çevre eğitiminde öğretmenin rolü ve çevre eğitimi etkinlik örnekleri | | | 9 | Ara sınav | | | 10 | Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve sunma. Sunumların değerlendirilmesi. | | | 11 | Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve sunma. Sunumların değerlendirilmesi. | | | 12 | Okul dışı ortamlarda çevre eğitiminin önemi. Doğal alanlarda yapılabilecek etkinlikler nelerdir? Yeşil Vadi inceleme gezisi. | | | 13 | Çevre ile ilgili kuruluşlar ve faaliyetleri. TEMA, Doğa Derneği, WWF, TÜRÇEV, ÇEVKO gibi | | | 14 | Enerji Bakanlığı Yenilenebilir Enerji Müdürlüğü?nün Enerji Verimliliği Eğitim Tesisine gezi | | | 15 | Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi konusunda aileye düşen rol ve sorumluluklar. Ailenin çevre eğitimi etkinliklerine katılımı. | | | 16 | Genel Sınava Hazırlık | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Güler, T. (2009). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkisi. Eğitim ve Bilim. 34(151). 30-43.
Güler Yıldız, T. (2017). ?Çevre Eğitimi? Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi, (Ed. B. Akman, G. Balat ve T. Güler Yıldız) Genişletilmiş 5. Baskı, s. 267-289, Ankara: Anı Yayıncılık.
Güler Yıldız, T. ve Korkmaz, A. (2017). Erken Çocukluk Eğitiminde Sürdürülebilir Gelişme İçin Eğitim. E. Gökçe Türk (Ed.). Çocuk ve Çevresi (s.219-254). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
Güler Yıldız, T., Özdemir-Şimşek, P., Eren, S., & Aydos, E. H. (2017). An analysis of the views and experiences of children who are 48?66 months old, their parents, and teachers about ?sustainable development. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 653?677.
Haktanır, G. (2007). Okul Öncesi Dönemde Çevre Eğitimi. ?Çevre Eğitimi? Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 11-34. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 | Final Sınavı | 1 | 14 | 14 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 | Seminer | 1 | 3 | 3 | Performans | 14 | 4 | 56 | Ev Ödevi | 10 | 2 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 2 | 3 | 2 | | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 3 | 3 | | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 3 | 3 | 2 | | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 2 | 2 | | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 3 | 1 | | 2 | 1 | 2 | 1 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 3 | 2 | 2 | | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|