|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | YÖN101 | Türk Dili I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk Dili Dersinin amacı; yüksek öğretim öğrencilerine, Yüksek Öğretim Kanununda ifadesini bulduğu şekliyle “Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçe yi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek, öğretimde birleştirici ve bütünleştirici bir dili hâkim kılmak, onları edebiyatımızın güzel ve değerli örnekleriyle tanıştırmak suretiyle ana dili bilincini pekiştirmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Figen PATIHAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenme becerileri. | 2 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kuralların öğrenilmesi | 3 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Dil-Kültür ilişkisi kültür elemanları içinde dilin öneminin kavranması. | 4 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Yazılı ve sözlü Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulamalarının öğrenilmesi | 5 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Yazılı ve sözlü kompozisyon konularının günlük hayata yansıma şekillerinin öğrenilmesi ve bunların sosyal hayatta kullanılması | 6 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Türkçe ve edebiyat sevgisi kazandırılarak okuma alışkanlığı ve devamlılığı elde etmek. | 7 | Bu dersi başarı ile geçen öğrenci Bu dersler sonunda öğrencinin kendisini toplum hayatında yazılı ve sözlü olarak rahat bir şekilde ifade etmesini sağlamak. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dil ve Diller: Dil Millet İlişkisi, Dil Kültür İlişkisi Yeryüzündeki Diller ve Türk Dilinin Dünya Dilleri arasındaki Yeri; Kaynakları bakımından Dil AileleriTürk Yazı Dilinin tarihi gelişimi; Eski Türkçe, Orta Türkçe, Divanü Lügat-it Türk, Atabetü'l- Hakayık, Harezm Türkçesi, Eski Türkiye Türkçesi (Eski Anadolu Türkçesi) ; Yeni Türkçe Dönemi, Modern Türkçe Dönemi, Batı, Güney Batı Türkçesi) , Türkiye Türkçesi, Doğu ( Kuzey ) Doğu Türkçesi) , KaratayTürkçesi, Ses Bilgisi (FONETİK) , Ses ve sesin oluşumu, büyük ve küçük ünlü uyumu, Türkçedeki başlıca ses olayları; Türkçe'nin ses özellikleri, Türkçe'nin hece yapısı, cümle vurgusu. Şekil Bilgisi (MORFOLOJİ- BİÇİM BİLGİSİ) , şekil bakımından kelimeler, kökler, gövdeler, ekler (yapım ekleri, çekim ekleri) , anlatım ve vazifeleri bakımından kelimeler; isimler, sıfatlar, zamirler, fiiller, fiil çekimi, şekil ve zaman ekleri, fiilimsiler, edatlar, fiilden türeyenler ve isimden türeyenler, anlam bilimi; kelimede anlam, kelimenin anlam çerçevesi, | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dil ve dilin özellikleri | | | 2 | Dil-düşünce ilişkisi | | | 3 | Dil-kültür ilişkisi | | | 4 | Dilekçe yazımı | | | 5 | Yeryüzündeki diller | | | 6 | Türk dilinin tarihi dönemleri ve gelişmesi-I | | | 7 | Türk dilinin tarihi dönemleri ve gelişmesi-II | | | 8 | Ara sınav + Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları | | | 9 | Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları | | | 10 | Dil bilgisi ve bölümleri, ses bilgisi | | | 11 | Şekil bilgisi-1 | | | 12 | Şekil bilgisi-2 | | | 13 | Yazım kuralları | | | 14 | Yazım kuralları uygulaması | | | 15 | Noktalama işaretleri | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1:Dr. Ali Yakıcı, Mustafa Yücel, Savaş Yelok, Mehmet Doğan, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Gazi Kitabevi, Ankara, 2008.
Prof. Dr. Zeynep Korkmaz, Prof. Dr. Mehmet Akalın, Prof. Dr. Ahmet Ercilasun, Prof. Dr. Hamza Zülfikar, Prof. Dr. İsmail Parlatır, Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yayınevii, Ankara 2003
3:Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, Dergah Yayınları ,1988 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 40 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 60 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 15 | 40 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı | 1 | 15 | 15 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|