|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ORG305 | Tahıllar ve Yemeklik Baklagiller | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Tarla Bitkileri Bölümünde okutulmakta olan bu dersin amaç ve hedefleri arasında öğrencilerinin mesleki öğreniminde; Altı genustan (cins) oluşan bu bitki grubu hakkında güncel bilgiye sahip olmak, Yemeklik baklagillerin beslenme, toprak verimliliği ve ülke ekonomisindeki yeri ve önemini belirlemek, Yemeklik baklagil cinslerinin ayrı ayrı yetiştiriciliğinin temellerini öğrenmek, Ülkemizde yazlık ve kışlık yetiştirilebilen yemeklik baklagillerin iklim ve toprak istekleri, yetiştiriciliği ve değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahip olmak, Bu bitki grubunun, yetiştiriciliğindeki sorunları, hastalık ve zararlıları ile ıslahı hakkında bilgilere ulaşmak gibi konular bulunmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd. Doç. Dr. Volkan GÜL | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yemeklik baklagillerin, insan ve hayvan beslenmesindeki öneminin irdelenmesi | 2 | Yemeklik baklagillerin, Türkiye’de olduğu gibi, geniş nadas alanlarına sahip tarım kültüründe ekim nöbeti ve toprak verimliğinde oynadığı önemli yerin saptanması | 3 | Dışsatım olanağı yüksek olan bu ürünlerin, ülkemizdeki ekimi, üretimi ve ekonomimizdeki payının belirlenmesi, Yemeklik baklagiller dersinin uygulamasında genel olarak morfolojik özelliklerinin tanınması | 4 | Yemeklik baklagil cinslerinin, iklim ve toprak istekleri ile yetiştiricilik ve ıslahına yönelik bilgi sahibi olmak, Yemeklik baklagillerin üretiminde karşılaşılan sorunların saptanması ve bunlara ilişkin çözümlerin getirilmesi | 5 | Bu bitkilerden alınan ürünlerin değerlendirilmesi, depolanması ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olmaktadırlar |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Giriş, tahılların genel önemi, adaptasyonu, morfolojisi ve fizyolojisi, depolama ve standardizasyonu. Buğday, Arpa, Çavdar, Yulaf, Tritikale tahıl cinslerinin ayrı ayrı Ekonomik önemleri, Kökeni, stogenetiği ve taksonomileri, Türkiye çeşitleri, Standartları, Adaptasyonları, Kültürleri: Toprak işleme, Gübreleme, Ekim, Tohumluk, Bakım, Hasat ve harman, Hastalık ve zararlıları.Yemeklik tane baklagillerin genel önemi, sistematikteki yeri, morfolojisi ve fizyolojisi, adaptasyonu, toprak istekleri, faydalanma şekilleri. Fasulye, Bezelye, Bakla, Börülce, Mercimek ve Nohudun ayrı ayrı ekonomik önemleri, kökeni, yabani formları, tarihçeleri ve coğrafi dağılışları, taksonomileri, morfolojileri ve fizyolojileri, kimyasal bileşimleri, adaptasyonları, kültürleri, hastalık ve zararlıları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş, Yemeklik Baklagillerin Beslenmedeki, Ekonomideki ve Azot Fiksasyonundaki Önemi | | | 2 | Dünya ve Ülkelerin Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri, Türkiye’de Yemeklik Baklagil Ekiliş, Üretim ve Verimleri | | | 3 | Yemeklik Baklagillerin Evrimi ve Kültüre Alınması, Yemeklik, Baklagillerin Gen Merkezleri, Baklagillerin Genel Özellikleri | | | 4 | Fasulyenin, Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı,Taksonomi ve Sınıflandırması, Tane ve Kimyasal Bileşimi, | | | 5 | Fasulyenin adaptasyonu | | | 6 | Fasulyenin Kültürü, Toprak Hazırlığı, Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk, Gübreleme, Bakım, Hasat ve Harman, | | | 7 | Fasulyenin Hastalık ve Zararlıları, Islahı, Nohut (Cicer arietinum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | | | 10 | Mercimek (Lens cuinaris Medik.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) | | | 11 | Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları - Islahı | | | 12 | Bakla (Vicia faba L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları | | | 13 | Bezelye (Pisum sativum L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları | | | 14 | Börülce (Vigna sinenesis L.) - Kökeni, Tarihçesi ve Coğrafi Dağılışı - Taksonomi ve Sınıflandırması - Tane ve Kimyasal Bileşimi - Adaptasyonu ( Toprak ve İklim İstekleri) - Kültürü - Toprak Hazırlığı - Ekim Zamanı, Yöntemleri ve Tohumluk - Gübreleme - Bakım ve Sulama - Hasat ve Harman - Hastalık ve Zarlıları | | | 15 | FİNAL SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Çiftçi C.Y. 2010. Yemeklik Baklagiller Yetiştirme ve Islahı Ders Notları, Geçit, H. H. 1995. Yemeklik Tane Baklagiller Uygulama Klavuzu. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayın No: 1419, Uygulama Klavuzu : 241, 78 s. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 80 | Ev Ödevi | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | İngilizce | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 10 | 3 | 30 | Soru-Yanıt | 10 | 2 | 20 | Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 | Ev Ödevi | 2 | 10 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|