|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ORG113 | Genel Biyoloji | Zorunlu | 1 | 1 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Biyoloji bölümüne yeni başlayan öğrencilere, Bitkiler dünyasına, diğer bir deyişle Bitki Biyolojisine ilişkin temel kavramları vermek ve bu kavram ve konuların anlaşılmasını sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Canlılar dünyasına ilişkin tanımları ve temel kavramları algılıyabilme | 2 | Bitkiler dünyasında ilkelden gelişmişe hiyerarşik organizasyonu temel biyolojik kuramlar kapsamında kavrayabilme ve anlamlandırabilme | 3 | Bitkisel organizasyonun yapısal ve işlevsel özelliklerini kavrayabilme ve birbirleri ile ilişkilendirebilme | 4 | Bitkiler dünyasında üreme ve üremeye ilişkin yapı ve süreçleri algılıyabilme ve anlamlandırabilme | 5 | Bitkilerde yaşamsal olayların işlerliğini ve diğer canlılarla olan ilişkilerini kavrayabilme ve irdeleyebilme | 6 | Bitki büyüme ve gelişme olaylarını kavrayabilme ve bu olayları ortamla ilişkilendirebilme | 7 | Bitkilerde kalıtım ve evrime ilişkin tanım ve kavramları algılayabilme ve sorgulayabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bu dersin amacı, Biyoloji bölümüne yeni başlayan öğrencilere, Bitkiler dünyasına, diğer bir deyişle Bitki Biyolojisine ilişkin temel kavramları vermek ve bu kavram ve konuların anlaşılmasını sağlamaktır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Canlılar Dünyası kavramı, Botanik Biliminin anlam ve önemi: Yaşam Bilim olan Biyolojinin inceleme objesini oluşturan canlı varlıkların özellikleri [yapısal hiyerarşik düzen (hücresel yapıdan ekosisteme), kimyasal bileşim, madde ve enerji alış-verişi (metabolizma), büyüme-farklılaşma, çoğalma (üreme), adaptasyon, rejenerasyon, hareket, mutasyon ve buna ilişkin görüşler]; Canlılar dünyasının sınıflandırılması; Biyolojik bilim dalları, Botanik bilim dalları, Bitkiler ve önemi konuları işlenir. | - | - | 2 | Hücre Teorisi; Bitki Hücre Yapısı: Bitkiler dünyasının “divisio, bölüm” ölçeğinde sınıflandırılması, bitki türlerinin adlandırılması ilkeleri; Bitki hücre yapısının özde incelenmesi (hücre çeperi, hücre membranı, sitoplazma (sitosol ve ER sistemleri ve Golgi Aygıtı), hücre organelleri (mitokondri, plastidler, peroksizom, glioksizom), hücre iskelet sistemi; Nukleus ve kromozom yapıları; Vakuol ve işlevi; Hücre Bölünmesi (Mitoz Bölünme) konuları işlenir. | - | - | 3 | Bitkisel Dokular: Meristemlerin sınıflandırılması ve işlevleri; Ergin (Değişmez) Dokuların sınıflandırması ve öz olarak işlevleri (Epidermis ve türevleri (stoma ve trikomlar); Destek doku (kollenkima ve sklerankima), Salgı doku (salgı tüyleri, bez ve kanalları); İletim dokusu yapı ve tipleri (flöem ve ksilem elemanları) konuları işlenir | - | - | 4 | Bitkisel Organlar: Kök ve gövde morfolojisi, metamorfozları ve anatomisi (monokotil ve dikotil farklılıkları ile) konuları işlenir | - | - | 5 | Bitkisel Organlar ve Üreme: Organlar kapsamında yaprak morfolojisi, metamorfozları ve anatomisi; Üreme kapsamında eşeyli ve eşeysiz üreme; mayoz bölünme ve önemi; Bitkiler dünyasında filetik örneklerde yaşam döngüleri konuları işlenir. | - | - | 6 | Yüksek Bitkilerde Üreme Organlarının Yapısı: Çiçek, Meyve ve Tohum yapısı konuları işlenir. | - | - | 7 | Bitkisel Yapıların İşleyişi (Bitki Fizyolojisini giriş düzeyinde inceleme): Bitkilerin mineral element bileşimi ve mineral besin elementlerinin bitkilerdeki işlevleri konuları işlenir | - | - | 8 | Bitkilerde Su ve Mineral Madde Alınım ve Taşınım Mekanizmaları: Su metabolizmasına ilişkin, difüzyon, Ozmozis ve Şişme olayları; Hücre zarlarında permeabilite; Aktif ve pasif su ve mineral madde alınımı ve iletim mekanizmaları; Transpirasyon olayı ve önemi konuları işlenir (ARA SINAV) | - | - | 9 | Bitkilerde Enerjitik Olaylar, Fotosentez ve Kemosentez: Fotosentezin anlam ve önemi; Fotosentetik pigmentler; Fotosentez oluşum reaksiyonları; Fotosentetik bitki tiplerine (C3, C4 ve CAM) ilişkin ana kavramlar verilir. | - | - | 10 | Bitkilerde Enerjitik Olaylar, Fotosentez ve Kemosentez: Fotosentezin anlam ve önemi; Fotosentetik pigmentler; Fotosentez oluşum reaksiyonları; Fotosentetik bitki tiplerine (C3, C4 ve CAM) ilişkin ana kavramlar verilir. | - | - | 11 | Bitkilerde Enerjitik Olaylar, Aerobik Solunum ve Fermentasyon: Aerobik ve anaerobik solunum tanım ve kavramı; Aerobik solunumun hücresel yerleşimi ve metabolik işleyiş mekanizması; oksidatif fotofosforilesyonla enerji üretimi; fermentasyon olayı ve bitkilerde önemine ilişkin temel kavramlar ele alınır. | - | - | 12 | Enzimler, Azot Metabolizması ve Metabolik Ürün Sentezleri: Metabolizmanın işleyişinde enzimlerin yapısı, tipleri ve işleyişi; Bitkiler için azotun önemi, metabolizması ve simbiyotik azot fiksasyonu; Bitkilerde Fotosentez ürünleri ve diğer ürünlere dönüşümlerine ilişkin temel bilgiler ve metabolitlerin flöemde taşınımı konuları işlenir. | - | - | 13 | Bitkilerde Büyüme ve Gelişme olayları:Bitkilerde hücre, doku ve organ düzeyinde büyüme, farklılaşma ve gelişme kavramları; Vejetatif ve reprodüktif büyüme; Çiçeklenmede fotoperiyot ve fitokrom etkinliği incelenir | - | - | 14 | Bitkisel Hormonlar ve Hareket: Büyüme ve gelişmede bitki hormonlarının rolüne ilişkin temel bilgiler ile bitkilerde hareket olaylarının temel anlam ve önemi konuları incelenir. | - | - | 15 | FİNAL SINAVI | - | - | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Vardar,Y. Seçmen, Ö. Bitki Morfolojisinde Temel Bilgiler. Barış Yayınlar.İzmir. 1993 Vardar,Y. Güven, A. Bitki Fizyolojisine Giriş. Barış Yayınları. İzmir. 1993 Işık, K.(ed.). Bitki Biyolojisi. Palmae Yayınları. 2004 Gündüz, E., Demirsoy, A., Türkkan, İ (Eds). Biyoloji. Palmae Yayınları.İzmir. 2006 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 | Soru-Yanıt | 14 | 2 | 28 | Alan Çalışması | 1 | 6 | 6 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ7 | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|