BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SOS410BÖğrenme PsikolojisiZorunlu484
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrenme psikolojisinin kapsamı, temel kavramları, kuramları, araştırma yöntemleri ve uygulama alanları hakkında öğrencilere temel bilgi kazanımı sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. İlhan KARACA
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir.
2Davranıştaki değişimin sebeplerinden yalnızca biri olan öğrenme süreçlerini diğer süreçlerden ayırt edebilir.
3Farklı öğrenme yordamlarının doğurgularını tartışabilir.
4Hangi uygulamalı alanlarda (klinik, endüstri-örgüt, sosyal) hangi öğrenme yordamlarının daha doğru olacağı ile ilgili çıkarımlar yapabilir.
5Öğrenme yordamlarını yerinde kullanabilme becerisine sahip olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu ders öğrenmenin temel özelliklerinin incelenmesini; öğrenme ile ilgili önde gelen kuram ve kuramcılara ilişkin bilgilerin verilmesi, öğrenme psikolojisinde kullanılan araç ve gereçlerin tanıtılmasını; pekiştirme ve öğrenme kuramlarının incelenmesi; klasik ve edimsel koşullama prosedürlerinin ve uygulamalarının öğretilmesini amaçlar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Öğrenmeye Giriş: Öğrenme ve edim, öğrenme ile ilişkili kavramlar (refleks, içgüdü, taklit, tekrar, deneyim)
2Edward Lee Thorndike: Temel kuramsal kavramlar, 1930'dan önce Thorndike, 1930'dan önceki kavramlar, 1930'dan sonra Thorndike, Hazır bulunuşluk yasası, tekrar yasası, tepki çeşitliliği, öğelerin baskınlığı, çağırışımsal geçiş.
3Burrhus Frederic Skinner: Radikal davranışçılık, tepkisel ve edimsel davranış, Skinner'ın pekiştirme kuramı, biçimlendirme, sönme, kendiliğinden geri gelme, batıl davranış, ayırt etme, ikincil pekiştirme, zincirleme, cezalandırma.
4Cezaya alternatifler, Skinner ve Thorndike karşılaştırması, Pekiştirme tarifeleri, Skinner'ın öğrenme kuramına karşı tutumu, Premack ilkesi.
5Clark Leonard Hull: temel kuramsal kavramlar (dışsal uyarıcı ve uyarıcı izi, duyusal uyarılmaların etkileşimi, öğrenilmemiş davranış, bitişiklik ve dürtü azalması, uyarıcı genellemesi, dürtüler-uyarıcı ilişkisi, reaksiyon potansiyeli)
6Ivan Pavlov: Sönme, kendliğinden geri gelme, üst düzey koşullanma, genelleme, ayırt etme
7Ivan Pavlov: Uyarılma ve ket vurma, sıçrama ve yoğunlaşma, uyarıcı ve ketleyici koşullanma, birincil ve ikincil sinyal sistemleri,
8ARA SINAV
9Ivan Pavlov: klasik ve araçsal koşullamanın karşılaştırılması, yenileme etkisi, gölgeleme, engelleme,
10Öğrenilmiş Çaresizlik , olumsuz tat koşullaması-garica etkisi, karşıt koşullanma, taşırma terapisi, sistematik duyarsızlaştırma
11Edwin Ray Guthrie: Öğrenmenin tek yasası, tek denemede öğrenme, yenilik ilkesi, hareket üreten uyarıcı, pekiştireç, unutma.
12Alıikanlıklar nasıl değiştirilir? alışkanlığı ertelemek, ceza, dürtüler, niyetler, öğrenmenin transferi
13Edward Chace Tolman: Bütüncül (molar) davranış, amaçlı davranışçılık, çevresel değişkenler, bireysel farklılık değişkenleri, ara değişkenler
14Albert Bandura: Gözlemleyerek öğrenme, dikkate dayalı süreçler, belleğe dayalı süreçler, davranış üretim sistemleri, motivasyonel süreçler, karşılıklı belirleyicilik, davranış öz düzenlemes, ahlaki davranış, model alma
15Albert Bandura: Gözlemleyerek öğrenme, dikkate dayalı süreçler, belleğe dayalı süreçler, davranış üretim sistemleri, motivasyonel süreçler, karşılıklı belirleyicilik, davranış öz düzenlemes, ahlaki davranış, model alma
16YIL SONU SINAVI
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Domjan, M. 2004. Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri (çev. H. Çetinkaya). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Alıcı, T. 2010. Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Ankara: Palme Yayıncılık. Hove, M.J.A. 2001.Öğrenme Psikolojisi, (Çev., Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Basım Yayım ve Dağıtım Ltd. Şti. Rachlin, H. 1970. Introduction to Modern Behaviorism. San Francisco: W. H. Freeman
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Bireysel Çalışma14456
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma717
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)122
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15423222213222314
ÖÇ25423332213322414
ÖÇ35433332212322214
ÖÇ45433342213422214
ÖÇ53434342213422214
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek