Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS203B | Sosyal Tabakalaşma ve Hareketlilik | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, toplumsal tabakalaşmanın temel klasik ve modern açıklamalarını tanıtmak ve sosyal, ekonomik ve politik eşitsizliklerin nedenini sınıf, toplumsal cinsiyet ve ırk/etnisite kavramları üzerinden tartışmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Yakup KAHRAMAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Toplumsal tabakalaşmanın kendine özgü teorilerini açıklayabileceklerdir. | 2 | Tabakalaşma ve eşitsizliğin farklı boyutlarını tartışabileceklerdir. | 3 | Toplumsal tabakalaşmayı sınıf, iktidar, ırk/etnisite ve toplumsal cinsiyet kavramlarına atıfta bulunarak değerlendirebilirler. | 4 | Günümüz sınıf yapısını farklı boyutları ile tartışabileceklerdir. | 5 | Toplumsal hareketliliği açıklayabileceklerdir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bu ders, toplumlardaki farklı eşitsizlik formlarını göz önünde bulundurarak toplumsal tabakalaşmanın hem teorik hem de ampirik tartışmalarına giriş yapmaktadır. Tabakalaşma sınıf, toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite, iktidar, elitler, yoksulluk, meşrulaştırma ve toplumsal hareketlilik gibi kavramların vurgulanması üzerinden tartışılmaktadır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Yaklaşımlar, Kavramlar ve Eşitsizliğin Tarihi | | | 2 | Eşitsizliğin Tarihi | | | 3 | Toplumsal Tabakalaşma Teorileri I ve II | | | 4 | Toplumsal Tabakalaşma Teorileri III | | | 5 | Üst Sınıf | | | 6 | Orta Sınıf ve İşçi Sınıfı | | | 7 | Yoksulluk ve Altsınıflar | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | | | 10 | Irk ve Etnisite | | | 11 | Toplumsal Hareketlilik | | | 12 | Eşitsizliğin Sonuçları | | | 13 | Öğrenci Sunumları | | | 14 | Öğrenci Sunumları | | | 15 | Öğrenci Sunumları | | | 16 | final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ünal, A.Z. 2011. Toplumda Tabakalaşma ve Hareketlilik, Birleşik Dağıtım Kitabevi
Weber, M. 2012. “Statü Grupları ve Sınıflar”, Ekonomi ve Toplum Cilt 1., Çev. Latif Boyacı, İstanbul: Yarın Yay. S. 423-429.
Balibar, E. ve Wallerstein, I. 1993. Irk, Ulus, Sınıf, Metis Yayınları, İstanbul.
Giddens, A.1999. İleri toplumların Sınıf Yapısı, Birey Yayıncılık, Ankara.
Grusky, D.B.1994. Social Stratification in Sociological Perspective, Westview Press, Oxford.
Turner,B. Eşitlik, Dost Kitabevi, Ankara, 1997. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | ÖÇ2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|