|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS410 | Öğrenme Psikolojisi | Zorunlu | 4 | 8 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrenme psikolojisinin kapsamı, temel kavramları, kuramları, araştırma yöntemleri ve uygulama alanları hakkında öğrencilere temel bilgi kazanımı sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Süleyman YURTTAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | ÖÇ 1. Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir. | 2 | ÖÇ 2. Davranıştaki değişimin sebeplerinden yalnızca biri olan öğrenme süreçlerini diğer süreçlerden ayırt edebilir. | 3 | ÖÇ 3. Farklı öğrenme yordamlarının doğurgularını tartışabilir. | 4 | ÖÇ 4. Hangi uygulamalı alanlarda (klinik, endüstri-örgüt, sosyal) hangi öğrenme yordamlarının daha doğru olacağı ile ilgili çıkarımlar yapabilir. | 5 | ÖÇ 5. Öğrenme yordamlarını yerinde kullanabilme becerisine sahip olur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bu ders öğrenmenin temel özelliklerinin incelenmesini; öğrenme ile ilgili önde gelen kuram ve kuramcılara ilişkin bilgilerin verilmesi, öğrenme psikolojisinde kullanılan araç ve gereçlerin tanıtılmasını; pekiştirme ve öğrenme kuramlarının incelenmesi; klasik ve edimsel koşullama prosedürlerinin ve uygulamalarının öğretilmesini amaçlar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Öğrenmeye Giriş: Öğrenme ve edim, öğrenme ile ilişkili kavramlar (refleks, içgüdü, taklit, tekrar, deneyim) | | | 2 | Edward Lee Thorndike: Temel kuramsal kavramlar, 1930'dan önce Thorndike, 1930'dan önceki kavramlar, 1930'dan sonra Thorndike, Hazır bulunuşluk yasası, tekrar yasası, tepki çeşitliliği, öğelerin baskınlığı, çağırışımsal geçiş. | | | 3 | Burrhus Frederic Skinner: Radikal davranışçılık, tepkisel ve edimsel davranış, Skinner'ın pekiştirme kuramı, biçimlendirme, sönme, kendiliğinden geri gelme, batıl davranış, ayırt etme, ikincil pekiştirme, zincirleme, cezalandırma. | | | 4 | Cezaya alternatifler, Skinner ve Thorndike karşılaştırması, Pekiştirme tarifeleri, Skinner'ın öğrenme kuramına karşı tutumu, Premack ilkesi. | | | 5 | Clark Leonard Hull: temel kuramsal kavramlar (dışsal uyarıcı ve uyarıcı izi, duyusal uyarılmaların etkileşimi, öğrenilmemiş davranış, bitişiklik ve dürtü azalması, uyarıcı genellemesi, dürtüler-uyarıcı ilişkisi, reaksiyon potansiyeli) | | | 6 | Ivan Pavlov: Sönme, kendliğinden geri gelme, üst düzey koşullanma, genelleme, ayırt etme | | | 7 | Ivan Pavlov: Uyarılma ve ket vurma, sıçrama ve yoğunlaşma, uyarıcı ve ketleyici koşullanma, birincil ve ikincil sinyal sistemleri, | | | 8 | Ivan Pavlov: klasik ve araçsal koşullamanın karşılaştırılması, yenileme etkisi, gölgeleme, engelleme, | | | 9 | ARA SINAV | | | 10 | Öğrenilmiş Çaresizlik , olumsuz tat koşullaması-garica etkisi, karşıt koşullanma, taşırma terapisi, sistematik duyarsızlaştırma | | | 11 | Edwin Ray Guthrie: Öğrenmenin tek yasası, tek denemede öğrenme, yenilik ilkesi, hareket üreten uyarıcı, pekiştireç, unutma. | | | 12 | Alıikanlıklar nasıl değiştirilir? alışkanlığı ertelemek, ceza, dürtüler, niyetler, öğrenmenin transferi | | | 13 | Edward Chace Tolman: Bütüncül (molar) davranış, amaçlı davranışçılık, çevresel değişkenler, bireysel farklılık değişkenleri, ara değişkenler | | | 14 | Albert Bandura: Gözlemleyerek öğrenme, dikkate dayalı süreçler, belleğe dayalı süreçler, davranış üretim sistemleri, motivasyonel süreçler, karşılıklı belirleyicilik, davranış öz düzenlemes, ahlaki davranış, model alma | | | 15 | Albert Bandura: Gözlemleyerek öğrenme, dikkate dayalı süreçler, belleğe dayalı süreçler, davranış üretim sistemleri, motivasyonel süreçler, karşılıklı belirleyicilik, davranış öz düzenlemes, ahlaki davranış, model alma | | | 16 | YIL SONU SINAVI | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Domjan, M. 2004. Koşullama ve Öğrenmenin Temelleri (çev. H. Çetinkaya). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Alıcı, T. 2010. Öğrenmenin Bilimsel Temelleri. Ankara: Palme Yayıncılık.
Hove, M.J.A. 2001.Öğrenme Psikolojisi, (Çev., Ebru Kılıç). İstanbul: Alfa Basım Yayım ve Dağıtım Ltd. Şti.
Rachlin, H. 1970. Introduction to Modern Behaviorism. San Francisco: W. H. Freeman | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 60 | 60 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|