|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SOS301 | Çağdaş Sosyoloji Teorileri I | Zorunlu | 3 | 5 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Çağdaş sosyoloji kuramlarını ve kuramların temsilcilerinin görüşleri üzerine öncelikle bilgi sahibi olur. Öğrenci ders süresince temel kuramların ve kuramcıların temel kavramlarını, içinde bulundukları tarihsel dönem paralelinde topluma ve bireye bakışlarını anlar | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi İlhan KARACA | Öğrenme Çıktıları | 1 | Çağdaş kuramları ve bağlantılı kuramcıları tanır. | 2 | Kuramların genel sosyoloji tarihi içerisindeki önemini yorumlar. | 3 | Farklı kuramsal yapıların birbirleri ile olan ilişkilerini tartışır. | 4 | Modernist ve bütüncül kuramsal yapıların toplumu nasıl analiz ettiklerini tanımlar. | 5 | Kuramsal yapıların özgün kavramlarını kendine göre ifade eder. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | 1930’lar sonrasında gelişen çağdaş sosyolojik teorilerin, tarihsel gelişimlerine göre ve belli başlı temsilcileri aracılığıyla karşılaştırmalı olarak tanıtılması. Bu ders özellikle topluma makro düzeyde bakan yapısalcılık, işlevselcilik, yapısal-işlevselcilik, çatışma teorisi gibi yaklaşımlara odaklanmaktır | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Batı Avrupa Marksizmi: P. Anderson, Batı Marksizmi üzerine Düşünceler, Birikim Yayınları, 2004, sf: 85–178
| | | 2 | Batı Avrupa Marksizmi:N. Bobbio 'Gramsci ne Sivil Toplum Kavramı', Gramsci ve Sivil Toplum içinde, ed. N. Bobbio ve J. Texier, Savaş Yayınları, 1982. sf: 3–42
| | | 3 | Batı Avrupa Marksizmi:J. Texier, ‘Gramsci, Üstyapılar Teorisyeni’ Gramsci ve Sivil Toplum içinde, ed. N. Bobbio ve J. Texier, Savaş Yayınları, 1982. sf: 45–90
| | | 4 | Frankfurt Okulu: P. Slater (1998) Frankfurt Okulu, Kabalcı Yayınevi, Çev. Ahmet Özden, sf: 9–152
| | | 5 | Frankfurt Okulu: T. Bottomore, (1997). Frankfurt Okulu, Vadi Yayınları, Tüm kitap
| | | 6 | Fransız Yapısalcılığı: C. Levi-Strauss C. Levi-Strauss (2000) Yaban Düşünce, YKY, Çev. Tahsin Yücel, sf: 9–99
| | | 7 | Yapısalcı Marksizm: L Althusser (1994) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İletişim Yayınları, Tüm Kitap
| | | 8 | Psikanaliz ve Toplumsal Kuram: S. Freud: Psikanaliz ve Toplumsal Kuram: S. Freud ve J. Lacan S. M. Tura, Freud'dan Lacan'a Psikanaliz, Ayrıntı Yayınları, sf.9–130
| | | 9 | vize | | | 10 | Psikanaliz ve Toplumsal Kuram: M. Sarup, 'Lacan ve Psikanaliz', Post-yapısalcılık ve Postmodernizm içinde, M. Sarup, Ark Yayınevi, 1995, sf.7–37
| | | 11 | M. Foucault M. Sarup, 'Foucault ve Toplumbilimleri', Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm içinde, M. Sarup, Ark Yayınevi,1995, sf.73–110
| | | 12 | J. F. Lyotard M. Sarup, 'Lyotard ve Postmodernizm', Post-yapısalcılık ve Postmodernizm içinde, M. Sarup, Ark Yayınevi, 1995, ss.155–190 J. F. Lyotard, Postmodern Nedir Sorusuna Cevap', Postmodernizm içinde, ed. N. Zeka, Kıyı Yayınları, 1990, ss.45–58
| | | 13 | J. Baudrillard M. Sarup, 'Baudrillard ve Birtakım Kültürel Pratikler', Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm içinde, M. Sarup, Ark Yayınevi, 1995, sf.191–210
| | | 14 | Tartışma
| | | 15 | Tartışma
| | | 16 | final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Poloma, M. 2013. Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Eos Yayınevi, Ankara.
Slater, P.1998. Frankfurt Okulu. Kabalcı Yayınevi.
Wallerstein, I. 2011. Dünya-Sistemleri Analizi. Aram Yayınları.
Wallerstein, I. 2006. Tarihsel Kapitalizm. Metis Yayınları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 90 | 90 | Final Sınavı | 1 | 90 | 90 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|