|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | S304B | Türkçe Öğretimi | Zorunlu | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türkçeye ve Türkçe öğretmeye yönelik olumlu tutum geliştirerek, ilköğretim düzeyinde Türkçe derslerinin amaçlarını kavrayabilme, etkili ve güzel bir ana dili eğitiminin nasıl olması gerektiği, okuma, yazma, dinleme, konuşma eğitiminin ilköğretim düzeyinde çocuklara nasıl kazandırılacağı noktasında öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve sorumlulukları kavrayabilme. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-IV) tanır. | 2 | Programın temel yaklaşımın açıklar. | 3 | Yapılandırmacı yaklaşımın Türkçe Öğretimi dersindeki uygulamalarını tartışır | 4 | Programın içerdiği öğrenme alanları ve kazanımlarla temel becerilerin ilişkisini çözümler. | 5 | Dinleme ve konuşma eğitimi ile ilgili gerekli bilgileri açıklar. | 6 | Okuma ve anlama çalışmaları tasarlar. | 7 | Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirir. | 8 | Görsel okuma ve sunuyu örneklendirir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin öğretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma ve teknikleri; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi | Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi | | 2 | Yapılandırıcı Yaklaşıma Göre Türkçe Öğretimi ve Öğrenme Öğretme Süreci | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 3 | Dinleme ve Dinleme Türleri | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 4 | Konuşma ve Konuşmayı Geliştirme Stratejileri | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 5 | Okuma-Anlama ve Okuma Sırasında Yapılacak Çalışmalar | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 6 | Hızlı okuma, Yazma ve Gelişimi | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 7 | Görsel Okuma ve Sunu | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 8 | Ara sınav | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 9 | Ana fikir öğretimi ve yöntemleri | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 10 | Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Hikâye Edici Metinler) | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 11 | Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Bilgi Vermeye Dayalı Metinler) | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 12 | Metinlerin Yapılarının Örnek Uygulamaları | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 13 | Sorular ve Metinler Arası Okuma | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 14 | Ölçme ve Değerlendirme | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 15 | Ölçme ve Değerlendirme | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | | 16 | Final Sınavı | 1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Yıldız,C. vd.(2008), Türkçe Öğretimi / Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya, Pegem Akademi Yayıncılık , Ankara Demirel, Ö. (1999). Türkçe Öğretimi, MEB yay., Ankara. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (2009). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yardımcı Kitaplar: Yılmaz, A.,Z.(2007). Sınıf Öğretmenlerine Türkçe Öğretimi, Nobel yay., Ankara Calp, M.(2010). Özel Eğitim Alanı olarak Türkçe Öğretimi, Nobel yay., Ankara. MEB (2006). Türkçe Öğretim (1-5. Sınıf) Programı İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5.Sınıflar) Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitapları (1-5.Sınıflar) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | Final Sınavı | 1 | 3 | 3 | Derse Katılım | 13 | 3 | 39 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 21 | 21 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Okuma | 13 | 3 | 39 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|