BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
S304BTürkçe ÖğretimiZorunlu364
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türkçeye ve Türkçe öğretmeye yönelik olumlu tutum geliştirerek, ilköğretim düzeyinde Türkçe derslerinin amaçlarını kavrayabilme, etkili ve güzel bir ana dili eğitiminin nasıl olması gerektiği, okuma, yazma, dinleme, konuşma eğitiminin ilköğretim düzeyinde çocuklara nasıl kazandırılacağı noktasında öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve sorumlulukları kavrayabilme.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-IV) tanır.
2Programın temel yaklaşımın açıklar.
3Yapılandırmacı yaklaşımın Türkçe Öğretimi dersindeki uygulamalarını tartışır
4Programın içerdiği öğrenme alanları ve kazanımlarla temel becerilerin ilişkisini çözümler.
5Dinleme ve konuşma eğitimi ile ilgili gerekli bilgileri açıklar.
6Okuma ve anlama çalışmaları tasarlar.
7Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirir.
8Görsel okuma ve sunuyu örneklendirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin öğretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma ve teknikleri; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İlköğretim Programlarının DeğerlendirilmesiTanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2Yapılandırıcı Yaklaşıma Göre Türkçe Öğretimi ve Öğrenme Öğretme Süreci1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
3Dinleme ve Dinleme Türleri1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
4Konuşma ve Konuşmayı Geliştirme Stratejileri1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
5Okuma-Anlama ve Okuma Sırasında Yapılacak Çalışmalar1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
6Hızlı okuma, Yazma ve Gelişimi1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
7Görsel Okuma ve Sunu1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
8Ara sınav1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
9Ana fikir öğretimi ve yöntemleri1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
10Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Hikâye Edici Metinler)1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
11Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Bilgi Vermeye Dayalı Metinler)1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
12Metinlerin Yapılarının Örnek Uygulamaları1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
13Sorular ve Metinler Arası Okuma1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
14Ölçme ve Değerlendirme1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
15Ölçme ve Değerlendirme1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
16Final Sınavı1- Anlatım, 2- Soru-Cevap, 3- Tartışma, 4-Alıştırma ve Uygulama
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yıldız,C. vd.(2008), Türkçe Öğretimi / Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya, Pegem Akademi Yayıncılık , Ankara Demirel, Ö. (1999). Türkçe Öğretimi, MEB yay., Ankara. Kırkkılıç, A., Akyol, H. (2009). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yardımcı Kitaplar: Yılmaz, A.,Z.(2007). Sınıf Öğretmenlerine Türkçe Öğretimi, Nobel yay., Ankara Calp, M.(2010). Özel Eğitim Alanı olarak Türkçe Öğretimi, Nobel yay., Ankara. MEB (2006). Türkçe Öğretim (1-5. Sınıf) Programı İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5.Sınıflar) Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitapları (1-5.Sınıflar)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav133
Final Sınavı133
Derse Katılım13339
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12121
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11515
Okuma13339
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1              
ÖÇ2              
ÖÇ3              
ÖÇ4              
ÖÇ5              
ÖÇ6              
ÖÇ7              
ÖÇ8              
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek