Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | S204B | Çocuk Edebiyatı | Zorunlu | 2 | 4 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Assist. Prof. Dr. Hülya KODAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Edebiyat ile çocuk edebiyatını tanımlayabilir; okul öncesi ve ilköğretim döneminde çocuk edebiyatının genel hedeflerini açıklayabilir. | 2 | Çocukların ruhsal ihtiyaçlarını ifade edebilir | 3 | Dünyada ve Türkiye’de çocuk kitaplarının tarihçesi hakkında bilgi verebilir. | 4 | Masal ve hikâye anlatmanın önemini, hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikleri açıklayabilir. | 5 | Çocuk kitaplarının türleri, değerlendirilmesi ve yaşlara göre dağılımı hakkında bilgi verebilir. | 6 | İçerik, resimlendirme ve fiziksel özellikler açısından iyi bir çocuk kitabının nitelikleri hakkında açıklamalar yapabilir. | 7 | Çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma, çocuk kitaplarını seçme ve kullanmada ailelere yardım konularında açıklayıcı bilgiler verebilir. | 8 | Hikâye anlatmada kitap dışında kullanılan yöntemleri açıklayabilir. | 9 | Okul öncesi ve ilköğretim döneminde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler hakkında detaylı açıklamalar yapabilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Edebiyat ve çocuk edebiyatının tanımı; Çocuk edebiyatının genel hedefleri; Çocukların ruhsal ihtiyaçları | | | 2 | Dünyada ve Türkiye’de çocuk kitaplarının tarihçesi (masallar; fabllar; destanlar; romanlar ve kısa hikâyeler; şiirler; çocuk tiyatrosu) | | | 3 | Masal ve hikâye anlatmanın önemi (masal anlatma tekniği; masal anlatma ile okuma arasındaki farklar; hikâyenin seçilmesi; hikâyeyi hazırlamak; hikâyenin sunumu; masal ve hikâye anlatımının değerlendirilmesi; anlatıcı olarak gelişme); Hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikler (ses; diksiyon; sözcük bilgisi; görünüm) | | | 4 | Hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikler (yüksek sesle okumanın kuralları); Çocuk kitapları (türleri; yaşlara göre çocuk kitapları; çocuk kitabının değerlendirilmesi; çocuklara kitap okumanın yararları) | | | 5 | İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: hikâye kitapları; masal kitapları; fabllar) | | | 6 | İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: hikâye kitapları; masal kitapları; fabllar) | | | 7 | İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: şiir kitapları; çocuk gazete ve dergileri; tekerlemeler) | | | 8 | ARASINAV | | | 9 | İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: resimli kitaplar) | | | 10 | İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: çizgi romanlar; Resimlendirme açısından; Fiziksel özellikler açısından: büyüklük; cilt; kâğıt; baskı) | | | 11 | Çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma (okuma çeşitleri; okuma alışkanlığının araçları; okuma alışkanlığının kazandırılması için yapılacaklar) | | | 12 | Çocuk kitaplarını seçme ve kullanmada ailelere yardım; hikâye anlatmada kitap dışında kullanılan yöntemler (kukla; gölge oyunu; pandomim; çubuk figür sembolleri) | | | 13 | TV ve radyo; Filmler; Çocuk tiyatrosu | | | 14 | Okulöncesi dönemde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler; Kitapla tedavi | | | 15 | Okulöncesi dönemde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler; Kitapla tedavi | | | 16 | Dönem Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Şirin, M. R. (2000). Çocuk Edebiyatı, İstanbul. Kıbrıs, İ. (2000). Uygulamalı Çocuk Edebiyatı, Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara. Yalçın, A.; Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara. Şimşek, T. (2004). Çocuk Edebiyatı, Suna Yayınları, Konya. Oğuzkan, F. (2001). Çocuk Edebiyatı, Anı Yayıncılık, Ankara.
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Uygulama/Pratik | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|