BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
S204BÇocuk EdebiyatıZorunlu244
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Assist. Prof. Dr. Hülya KODAN
Öğrenme Çıktıları
1Edebiyat ile çocuk edebiyatını tanımlayabilir; okul öncesi ve ilköğretim döneminde çocuk edebiyatının genel hedeflerini açıklayabilir.
2Çocukların ruhsal ihtiyaçlarını ifade edebilir
3Dünyada ve Türkiye’de çocuk kitaplarının tarihçesi hakkında bilgi verebilir.
4Masal ve hikâye anlatmanın önemini, hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikleri açıklayabilir.
5Çocuk kitaplarının türleri, değerlendirilmesi ve yaşlara göre dağılımı hakkında bilgi verebilir.
6İçerik, resimlendirme ve fiziksel özellikler açısından iyi bir çocuk kitabının nitelikleri hakkında açıklamalar yapabilir.
7Çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma, çocuk kitaplarını seçme ve kullanmada ailelere yardım konularında açıklayıcı bilgiler verebilir.
8Hikâye anlatmada kitap dışında kullanılan yöntemleri açıklayabilir.
9Okul öncesi ve ilköğretim döneminde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler hakkında detaylı açıklamalar yapabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Edebiyat ve çocuk edebiyatının tanımı; Çocuk edebiyatının genel hedefleri; Çocukların ruhsal ihtiyaçları
2Dünyada ve Türkiye’de çocuk kitaplarının tarihçesi (masallar; fabllar; destanlar; romanlar ve kısa hikâyeler; şiirler; çocuk tiyatrosu)
3Masal ve hikâye anlatmanın önemi (masal anlatma tekniği; masal anlatma ile okuma arasındaki farklar; hikâyenin seçilmesi; hikâyeyi hazırlamak; hikâyenin sunumu; masal ve hikâye anlatımının değerlendirilmesi; anlatıcı olarak gelişme); Hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikler (ses; diksiyon; sözcük bilgisi; görünüm)
4Hikâye anlatan kişide bulunması gereken özellikler (yüksek sesle okumanın kuralları); Çocuk kitapları (türleri; yaşlara göre çocuk kitapları; çocuk kitabının değerlendirilmesi; çocuklara kitap okumanın yararları)
5İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: hikâye kitapları; masal kitapları; fabllar)
6İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: hikâye kitapları; masal kitapları; fabllar)
7İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: şiir kitapları; çocuk gazete ve dergileri; tekerlemeler)
8ARASINAV
9İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: resimli kitaplar)
10İyi bir çocuk kitabının nitelikleri (İçerik açısından: çizgi romanlar; Resimlendirme açısından; Fiziksel özellikler açısından: büyüklük; cilt; kâğıt; baskı)
11Çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma (okuma çeşitleri; okuma alışkanlığının araçları; okuma alışkanlığının kazandırılması için yapılacaklar)
12Çocuk kitaplarını seçme ve kullanmada ailelere yardım; hikâye anlatmada kitap dışında kullanılan yöntemler (kukla; gölge oyunu; pandomim; çubuk figür sembolleri)
13TV ve radyo; Filmler; Çocuk tiyatrosu
14Okulöncesi dönemde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler; Kitapla tedavi
15Okulöncesi dönemde dil eğitimi ve kullanılan etkinlikler; Kitapla tedavi
16Dönem Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Şirin, M. R. (2000). Çocuk Edebiyatı, İstanbul. Kıbrıs, İ. (2000). Uygulamalı Çocuk Edebiyatı, Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara. Yalçın, A.; Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara. Şimşek, T. (2004). Çocuk Edebiyatı, Suna Yayınları, Konya. Oğuzkan, F. (2001). Çocuk Edebiyatı, Anı Yayıncılık, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav14040
Final Sınavı12020
Uygulama/Pratik12020
Proje Hazırlama14040
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1              
ÖÇ2              
ÖÇ3              
ÖÇ4              
ÖÇ5              
ÖÇ6              
ÖÇ7              
ÖÇ8              
ÖÇ9              
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek