|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | S201B | Türk Dili I: Ses ve Yapı Bilgisi | Zorunlu | 2 | 3 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bir iletişim vasıtası, sosyal bir olgu, kültürün üretim unsuru bağlamında dil düşüncesi ve bilinci oluşturmak; dilin birimlerini ses, hece, kelime, ek ilişkisi düzeyinde kavratmak; işleyişini, söz üretme mekanizmasını anlayacak ve anlatacak birikimi kazandırmak. Kelimenin anlamı ve anlatım olarak işlevini sezdirmek.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkçenin ses ve şekil yapısını kavrayacak ve tanıtabilecekler | 2 | Dilin işleyişi ve Türkçenin mantık sistemini tanıyabilecek ve bilgilerini aktarabilecekler | 3 | kelimelerin ses yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabileceklerdir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; dilbilim; Türk dilinin gelişim evreleri; ses bilgisi, ünlüler, ünsüzler, ses olayları, Türkçenin ses özellikleri; yabancı sözcüklerin Türkçeleştirilmesi; yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemiş ve birleşik sözcükler; sözcük öbekleri, sözcük türleri, eylem, ad, belirtgeç, önad, adıl, bağlaç, takı, ünlem. Türkçede kök sözcükler, İsimden isim ve fiil yapma ekleri, Fiilden isim ve fiil yapma ekleri, çekim eklerinin türleri, kalıplaştırma.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dilin tanımı ve önemi | | | 2 | Dil-kültür ilişkisi | | | 3 | Dilbilim | | | 4 | Türk dilinin gelişim evreleri | | | 5 | Ses bilgisi, ünlüler, ünsüzler, ses olayları | | | 6 | Türkçenin ses özellikleri | | | 7 | Yabancı kelimelerin Türkçeleştirilmesi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemiş ve birleşik kelimeler | | | 10 | Kelime grupları | | | 11 | Kelime çeşitleri, fiil, isim, zarf, sıfat, zamir, bağlaç, takı, ünlem | | | 12 | Türkçede kök kelimeler | | | 13 | İsimden isim ve fiil yapma ekleri | | | 14 | Fiilden isim ve fiil yapma ekleri, | | | 15 | çekim eklerinin türleri, kalıplaştırma | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Kitabı: 1. Hanifi Vural ve Tuncay Böler, Ses ve Şekil Bilgisi, Kesit Yay., İstanbul 2012. 2. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay., İstanbul 2002. 3. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara 2007. 4. Haydar Ediskun, Türk Dilbilgisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1999. Yardımcı Kitaplar: 1. Ali Püsküllüoğlu, Türkçedeki Yabancı Sözcükler Sözlüğü, Arkadaş Yayınları, İstanbul-2001. 2. Doğan AKSAN, Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınevi, Ankara-2006. 3. Doğan AKSAN, Türkçeye Yansıyan Türk Kültürü, Bilgi Yayınevi, Ankara-2010. 4. Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Kişisel Yayınlar, İstanbul-1999. 5. Hikmet Dizdaroğlu, Tümce Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara-1976. 6. M. Osman TOKLU, Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara-2003. 7. M. Volkan COŞKUN, Türkçenin Ses Bilgisi, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul-2010. 8. Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul. 9. Zeynep Korkmaz, Şekil Bilgisi, TDK yayınları, Ankara-2007.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | Okuma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | 1 | 1 | 2 | 2 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|