BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
S201BTürk Dili I: Ses ve Yapı BilgisiZorunlu232
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bir iletişim vasıtası, sosyal bir olgu, kültürün üretim unsuru bağlamında dil düşüncesi ve bilinci oluşturmak; dilin birimlerini ses, hece, kelime, ek ilişkisi düzeyinde kavratmak; işleyişini, söz üretme mekanizmasını anlayacak ve anlatacak birikimi kazandırmak. Kelimenin anlamı ve anlatım olarak işlevini sezdirmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Türkçenin ses ve şekil yapısını kavrayacak ve tanıtabilecekler
2Dilin işleyişi ve Türkçenin mantık sistemini tanıyabilecek ve bilgilerini aktarabilecekler
3kelimelerin ses yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabileceklerdir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; dilbilim; Türk dilinin gelişim evreleri; ses bilgisi, ünlüler, ünsüzler, ses olayları, Türkçenin ses özellikleri; yabancı sözcüklerin Türkçeleştirilmesi; yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemiş ve birleşik sözcükler; sözcük öbekleri, sözcük türleri, eylem, ad, belirtgeç, önad, adıl, bağlaç, takı, ünlem. Türkçede kök sözcükler, İsimden isim ve fiil yapma ekleri, Fiilden isim ve fiil yapma ekleri, çekim eklerinin türleri, kalıplaştırma.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dilin tanımı ve önemi
2Dil-kültür ilişkisi
3Dilbilim
4Türk dilinin gelişim evreleri
5Ses bilgisi, ünlüler, ünsüzler, ses olayları
6Türkçenin ses özellikleri
7Yabancı kelimelerin Türkçeleştirilmesi
8Ara sınav
9Yapı bilgisi, kök, morfem, basit, türemiş ve birleşik kelimeler
10Kelime grupları
11Kelime çeşitleri, fiil, isim, zarf, sıfat, zamir, bağlaç, takı, ünlem
12Türkçede kök kelimeler
13İsimden isim ve fiil yapma ekleri
14Fiilden isim ve fiil yapma ekleri,
15çekim eklerinin türleri, kalıplaştırma
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders Kitabı: 1. Hanifi Vural ve Tuncay Böler, Ses ve Şekil Bilgisi, Kesit Yay., İstanbul 2012. 2. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay., İstanbul 2002. 3. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara 2007. 4. Haydar Ediskun, Türk Dilbilgisi, Remzi Kitabevi, İstanbul 1999. Yardımcı Kitaplar: 1. Ali Püsküllüoğlu, Türkçedeki Yabancı Sözcükler Sözlüğü, Arkadaş Yayınları, İstanbul-2001. 2. Doğan AKSAN, Dil, Şu Büyülü Düzen, Bilgi Yayınevi, Ankara-2006. 3. Doğan AKSAN, Türkçeye Yansıyan Türk Kültürü, Bilgi Yayınevi, Ankara-2010. 4. Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Kişisel Yayınlar, İstanbul-1999. 5. Hikmet Dizdaroğlu, Tümce Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara-1976. 6. M. Osman TOKLU, Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara-2003. 7. M. Volkan COŞKUN, Türkçenin Ses Bilgisi, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul-2010. 8. Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil, Dergah Yayınları, İstanbul. 9. Zeynep Korkmaz, Şekil Bilgisi, TDK yayınları, Ankara-2007.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11414
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11414
Okuma14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)73
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1  1122        
ÖÇ2  1111        
ÖÇ3  1111        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek