BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-SI205İlkokuma ve Yazma ÖğretimiZorunlu236
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Okuma ve yazmanın önemini, okuma ve yazma öğretiminin amacını, ilk okuma ve yazma öğretiminin önemini, ilk okuma ve yazma öğretimini etkileyen unsurları açıklar. İlk okuma ve yazma öğretimi ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 1. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklere uygun öğretmen tutumlarını açıklar. Okuma ve yazma öğretme yaklaşımlarını, ilk okuma ve yazma öğretme yöntem ve tekniklerini ve bunların olumlu veya olumsuz özelliklerini açıklar. Milli Eğitim Bakanlığı Türkçe Dersi Öğretim Programları'nın (1-8. Sınıflar) ilk okuma ve yazma öğretimi ile ilgili içeriği açıklar. Ses temelli cümle yönteminin özelliklerini, olumlu ve olumsuz etkilerini, olumsuz etkilere karşı alınacak önlemleri açıklar. Ses temelli cümle yönteminin her adımı için öğretim planları tasarlayın. İlk okuma ve yazma ile ilgili ders kitaplarını değerlendirir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Okuma ve yazmanın önemini açıklar. Okuma ve yazma öğretiminin amacını açıklar.
2lkokuma ve yazma öğretimi sürecinin önemini açıklar. İlkokuma ve yazma öğretimini etkileyen unsurları açıklar.
3İlkokuma ve yazma öğretimi ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.Birinci sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklere uygun öğretmen davranışlarını açıklar.
4Okuma ve yazma öğretimi yaklaşımlarını açıklar. İlkokuma ve yazma öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve tekniklerle bunların olumlu ve olumsuz özelliklerini açıklar.
5MEB Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar)nın ilkokuma ve yazma öğretimiyle ilgili içeriğini açıklar. Ses temelli cümle yönteminin özelliklerini, olumlu ve olumsuz sonuçlarını, olumsuz sonuçlara karşı alınması gereken önlemleri açıklar.
6Ses temelli cümle yönteminin her basamağı için günlük plan tasarlar.İlkokuma ve yazma öğretiminde kullanılabilecek araç ve gereçlerin, değerlendirme tekniklerinin özelliklerini açıklar ve bunları gerektiğinde oluşturur ve kullanır.
7İlkokuma ve yazma ile ilgili ders kitaplarını değerlendirir.Dersin öneminin farkına varır.
8Etkinliklere gönüllü olarak katılır.verilen kaynaklardan etkili olarak yararlanır.Raporlarını ve planlarını özenle hazırlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alan- ları ve aralarındaki ilişki, Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisi; okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilk okuma ve yazma- ya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilkokuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özel- likleri, sını andırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yön- temi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, kelime hazinesinin geliştirilmesi, ilkokuma ve yazmanın değerlendirilmesi, ilk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Okuma ve yazmanın önemi Okuma ve yazma öğretiminin amacı İlkokuma ve yazma öğretimi sürecinin önemi
2İlkokuma ve yazma öğretimini etkileyen unsurlar Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisi
3İlkokuma ve yazma öğretimi ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler Kelime hazinesinin geliştirilmesi
4Birinci sınıf öğrencilerinin gelişim özellikleri ve bu özelliklere uygun öğretmen davranışları. İlkokuma ve yazmaya hazır oluşluk
5Okuma ve yazma öğretimi yaklaşımları İlkokuma ve yazma öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve tekniklerle bunların olumlu ve olumsuz özellikleri
6MEB Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar)nın ilkokuma ve yazma öğretimiyle ilgili içeriği
7Ses temelli cümle yönteminin özellikleri, olumlu ve olumsuz sonuçları, olumsuz sonuçlara karşı alınması gereken önlemler
8İlkokuma ve yazma öğretiminde kullanılabilecek araç ve gereçlerin, değerlendirme tekniklerinin özellikleri, oluşturulması ve kullanılması İlkokuma ve yazma ders kitaplarının değerlendirilmesi
9Ara Sınav
10Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
11Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
12Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
13Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
14Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
15Ses temelli cümle yönteminin basamakları için günlük planların hazırlanması
16Genel Sınav
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
MEB Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar), 2018. MEB Okul Öncesi Eğitimi Programı, Ankara: 2013 Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Nuray Senemoğlu. Öğretim İlke ve Yöntemleri, Veysel Sönmez. Öğrenme Güçlüğü, Devrim Koçer. Piget İlkeleri, Çev.: Gülten Ülgen.Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma, Firdevs Güneş. Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi, Hayati Akyol. İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi, Süleyman Çelenk. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi, Kazım Artut, Hakan Demir. Oyunlarla Okuma Yazma, Alpaslan Durmuş, Hatice Işılak, vd.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım31133
Bireysel Çalışma144
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma41040
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma41040
Performans41560
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)180
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14
ÖÇ1  5111        
ÖÇ2  2225        
ÖÇ3  1551        
ÖÇ4  2111        
ÖÇ5  1155        
ÖÇ6  2112        
ÖÇ7  1212        
ÖÇ8  4255        
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek