Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BD302 | Besin Kimyası ve Analizleri II | Zorunlu | 3 | 6 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere besinlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ve fonksiyonlarını anlamalarını sağlayacak bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. Bunun yanısıra besinlerin duyusal olarak objektif ve sübjektif yöntemlerle değerlendirilmesinin öğretilmesini, Besinin işlem görmesiyle dokusunda oluşan değişimlerin irdelenmesi ve bu değişimleri gözlemeye yönelik pratik uygulamaların yapılmasını, fonksiyonel besinler ve bileşiklerin sağlık üzerindeki etkilerinin güncel yayınlarla tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Engin ŞAHİN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Besin kalitesinin duyusal olarak değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir ve uygular. | 2 | Fonksiyonel besinler hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 | Besin bilimiyle ilgili güncel konuları tartışma becerisini kazanır. | 4 | Besin bileşenlerinin kimyasal olarak önemli özelliklerini ayırt eder ve tanımlar. | 5 | Besin kimyası ve besin analizleri alanında beslenme sorunları değerlendirir. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Besin kalitesi ve etkileyen etmenler, besin kalitesinin sübjektif olarak değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler, fonksiyonel besinler; pre ve probiyotikler, genetik modifiye besinler, soya, sebze ve meyveler, yumurta, süt ve süt ürünleri, et ve ürünleri, tahıllar, çay, kahve, kakao ve çikolatada bulunan öğeler, özellikleri ve işlevleri konularını kapsar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Besin kalitesi ve etkileyen etmenler | | | 2 | Besin kalitesinin değerlendirilmesinde kullanılan analiz yöntemleri | | | 3 | Besinlerde bulunan doğal pigmentler | | | 4 | Besinlerde bulunan tat ve koku ögeleri | | | 5 | Besin katkı maddeleri: gıda boyaları, koruyucu maddeler vb. | | | 6 | Fonksiyonel besinler: tanımı, pre ve probiyotikler | | | 7 | Bitkisel fonksiyonel besinler | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Bitkisel fonksiyonel besinler | | | 10 | Fonksiyonel besinler: genetiği değiştirilen besinler | | | 11 | Soya, mısır, buğdayın özellikleri ve fonksiyonları | | | 12 | Yumurta, süt ve süt ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | | | 13 | Et ve ürünlerinin özellikleri ve fonksiyonları | | | 14 | Baklagillerin özellikleri ve fonksiyonları | | | 15 | Çay, kahve, kakao ve çikolatanın özellikleri ve fonksiyonları | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
• Gıda Kimyası, Arsan Bilişli, 2012 ISBN: 0310181996.
• Gıda Kimyası, Mehmet Demirci, Şubat 2012 6. Baskı ISBN: 975-97146-2-0.
• Gıda Kimyası, İlbilge Saldamlı, Ankara 2004 ISBN: ISBN 9789756331163.
• Çeşitli bilimsel dergilerden elde edilen makaleler |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 75 | Rapor Hazırlama | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Soru-Yanıt | 10 | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 8 | 1 | 8 |
Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 6 | 24 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|