BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
BTÖ105Türkçe I: Yazılı AnlatımZorunlu112
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencinin yazılı olarak Türk dil bilgisi kurallarına uygun ve doğru ifade edebilen bireyleri hedeflemek; yazılı anlatım türlerinde beceri kazandırmak ve yazılı anlatım ile öğretmenlik mesleği arasındaki iletişimi öğrenciye yapılacak uygulamalarla hissettirmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Asist. Prof. Dr. Turgay KABAK
Öğrenme Çıktıları
1Planlı yazı yazma aşamalarını kavrayabilme
2Yazı dilinin temel özelliklerini kavrayabilme.
3Paragraf ve metin türlerini kavrayabilme.
4Yazılı anlatım kurallarına uygun ve tutarlı metinler yazabilme.
5Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri
2Öznel ve nesnel anlatım
3Paragraf ve paragraf türleri
4Metnin temel özellikleri
5Metin tipleriyle ilgili kuramsal bilgiler
6Planlı bir metin yazmanın aşamaları
7Planlı bir metin yazmanın aşamaları
8Vize Sınavı
9Metinde tutarlılık ve bağdaşıklık
10Örnek metinler üzerinde çalışmalar ve tahliller.
11Özetleme tekniği (Teorik bilgilerin verilmesi)
12Özet çıkarma uygulaması
13Yazı yazma çalışmaları.
14Yazı yazma çalışmaları.
15Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını bulma ve düzeltme uygulamaları.
16Final sınavı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
KİTABIN ADI : SÖZLÜ VE YAZILI ANLATIM BİLGİLERİ YAZARLAR Doç. Dr. Özer ŞENÖDEYİCİ Okt. Can ŞEN Arş. Gör. H. Sercan KOŞİK Sultan ŞENÖDEYİCİ KESİT YAYINCILIK 2015
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav21020
Final Sınavı41040
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13
ÖÇ14434444      
ÖÇ24433444      
ÖÇ34434343      
ÖÇ44444444      
ÖÇ54444444      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek