Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BTÖ105 | Türkçe I: Yazılı Anlatım | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencinin yazılı olarak Türk dil bilgisi kurallarına uygun ve doğru ifade edebilen bireyleri hedeflemek; yazılı anlatım türlerinde beceri kazandırmak ve yazılı anlatım ile öğretmenlik mesleği arasındaki iletişimi öğrenciye yapılacak uygulamalarla hissettirmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Asist. Prof. Dr. Turgay KABAK |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Planlı yazı yazma aşamalarını kavrayabilme | 2 | Yazı dilinin temel özelliklerini kavrayabilme. | 3 | Paragraf ve metin türlerini kavrayabilme. | 4 | Yazılı anlatım kurallarına uygun ve tutarlı metinler yazabilme. | 5 | Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltebilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri | | | 2 | Öznel ve nesnel anlatım | | | 3 | Paragraf ve paragraf türleri | | | 4 | Metnin temel özellikleri | | | 5 | Metin tipleriyle ilgili kuramsal bilgiler | | | 6 | Planlı bir metin yazmanın aşamaları | | | 7 | Planlı bir metin yazmanın aşamaları | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Metinde tutarlılık ve bağdaşıklık | | | 10 | Örnek metinler üzerinde çalışmalar ve tahliller. | | | 11 | Özetleme tekniği (Teorik bilgilerin verilmesi) | | | 12 | Özet çıkarma uygulaması | | | 13 | Yazı yazma çalışmaları. | | | 14 | Yazı yazma çalışmaları. | | | 15 | Yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını bulma ve düzeltme uygulamaları. | | | 16 | Final sınavı. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
KİTABIN ADI : SÖZLÜ VE YAZILI ANLATIM BİLGİLERİ
YAZARLAR
Doç. Dr. Özer ŞENÖDEYİCİ
Okt. Can ŞEN
Arş. Gör. H. Sercan KOŞİK
Sultan ŞENÖDEYİCİ
KESİT YAYINCILIK 2015
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı | 4 | 10 | 40 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | | | | | | | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|