Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İNG105 | Türk Dili I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. | 2 | Dilin toplum için önemini kavrar. | 3 | Kültürün temel unsurlarını bilerek dille olan ilişkisini açıklar. | 4 | Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır. | 5 | Dil mantığını, dünyadaki dillerin oluşum evresini açıklar. | 6 | Türkçe'nin bu diller arasındaki yerini açıklar. | 7 | Türkçe'nin tarihi gelişimini açıklar. | 8 | Dil Devrimi´nin Türkçe'nin tarihi gelişiminde nasıl bir işleve sahip olduğunu anlatır. | 9 | Türkçe'nin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. | 10 | Yazım kurallarına uyar. | 11 | Yazışma kurallarını bilir ve örnekler sunar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Dil nedir ? Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve özgeçmiş yazımı. İmlâ ve noktalama. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | | | 2 | Dil ile kültür ilişkisi | | | 3 | Dilin türleri | | | 4 | Dillerin doğuşu ve Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yeri | | | 5 | Türkçe'nin gelişimi ve tarihi evreleri | | | 6 | Türkiye Türkçesi | | | 7 | Ses Bilgisi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Ses Olayları | | | 10 | Ses Olayları | | | 11 | Yazım Kuralları | | | 12 | Yazım Kuralları | | | 13 | Noktalama İşaretleri | | | 14 | Yazışmalar | | | 15 | Yazışma uygulamaları ve değerlendirmeleri | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım , Yazar: Nurettin Demir, Emine Yılmaz
Türk Dili Dil ve Anlatım, Yazar: Atilla Özkırımlı
Türkçenin Gücü, Yazar: Doğan Aksan
Türkçe “OFF”, Yazar: Feyza Hepçilingirler
Üniversiteler için Türk Dili, Yazar: Muharrem Ergin
Üniversite Öğrencileri için Uygulamalı Türk Dili-1, Yazar: Yusuf Çotuksöken |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 16 | 2 | 32 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 1 | 1 | 1 | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|