Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SB212 | Türk Eğitim Tarihi | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
• Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir.
• Türk Eğitim Tarihi’ndeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir.
• Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir.
• Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir.
• Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
|
Öğrenme Çıktıları |
1 | Türk eğitim tarihinde devrim sayılabilecek yeniliklerin önemini kavrayabilme, eğitimde bu günkü seviyeye gelmemizde etkilerini tartışabilme. | 2 | Osmanlılarda eğitimi tanımalı, öğretmen yetiştiren kurumların niteliklerini bilmeli, günümüz öğretmen yetiştiren kurumları ile mukayese edebilmeli. Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme. | 3 | Selçuklular ve Anadolu beyliklerindeki eğitimi tanımalı, Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme. | 4 | İslamiyet öncesi Türk devletlerindeki eğitimi tanıyabilme, tarihi önemini bilebilme. | 5 | İç Asya Müslüman devletleri, Karahanlılardaki eğitimin Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bir sosyal bilim olarak tarih ve eğitim bilimi
Türk eğitim tarihinin amacı, dönemleri, konuları
Türk eğitim tarihinin eğitim olgusu açısından önemi
Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar: Müslümanlık öncesi dönemde Türk eğitim tarihi Müslümanlık sonrası dönemde Türk eğitim tarihi
Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938)
Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938)
Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefi, düşünsel ve politik temelleri; Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu
Cumhuriyet dönemi Eğitim Bakanlığı örgüt ve yapısı (1920-1960) Türk eğitim sisteminde laikleşme; Türk eğitim devrimi Karma eğitim ve kızların eğitimi
Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları ve bu alanda yapılan devrimler (1920-1960) Yazı Devrimi; Millet Mektepleri; Halk Evleri; Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler
Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve milli eğitim şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları
Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve Milli Eğitim Şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları
Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler
Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler
Telafi Dersleri ve tekrar
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk Eğitim Tarihinin eğitim olgusu açısından önemi. Genel bilgiler, genel tanıtım. | | | 2 | İslamiyet’ten önce Türklerde eğitim. Hunlar, Göktürkler ve Uygurlarda eğitim. | | | 3 | İç Asya Müslüman Türkleri, Karahanlılarda eğitim | | | 4 | Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim | | | 5 | Osmanlılarda eğitim, öğretmen yetiştiren kurumlar | | | 6 | Osmanlılarda eğitim, öğretmen yetiştiren kurumlar | | | 7 | Türk Eğitim Devrimi I: Devrimin tarihsel arka planı. Felsefi, düşünsel ve politik temelleri Eğitimde ilk yenileşme hareketleri.( 1776-1839) | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Türk Eğitim Devrimi I: Devrimin tarihsel arka planı. Felsefi, düşünsel ve politik temelleri Eğitimde ilk yenileşme hareketleri.( 1776-1839) | | | 10 | 1.Meşrutiyet dönemi, 1876-1878, Mutlakıyet dönemi 1878- 1908 | | | 11 | II. Meşrutiyet Dönemi 1908- 1918 | | | 12 | Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhidi Tedrisat Kanunu, Tarihsel temelleri, kapsamı uygulanışı | | | 13 | Türk Eğitim sisteminde laikleşme, Türk Eğitim Devrimi III karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı devrimi, millet mektepleri, halk evleri | | | 14 | Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin dayandığı temel ilkeler, köy enstitüler, eğitim enstitüleri ve yüksek öğretmen okulları. | | | 15 | Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme, Yakın dönem Türk Eğitim alanındaki gelişmeler. Dersin genel bir değerlendirilmesi | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|