BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SB212Türk Eğitim TarihiZorunlu243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
• Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir. • Türk Eğitim Tarihi’ndeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir. • Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir. • Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir. • Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Türk eğitim tarihinde devrim sayılabilecek yeniliklerin önemini kavrayabilme, eğitimde bu günkü seviyeye gelmemizde etkilerini tartışabilme.
2Osmanlılarda eğitimi tanımalı, öğretmen yetiştiren kurumların niteliklerini bilmeli, günümüz öğretmen yetiştiren kurumları ile mukayese edebilmeli. Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme.
3Selçuklular ve Anadolu beyliklerindeki eğitimi tanımalı, Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme.
4İslamiyet öncesi Türk devletlerindeki eğitimi tanıyabilme, tarihi önemini bilebilme.
5İç Asya Müslüman devletleri, Karahanlılardaki eğitimin Türk eğitim tarihindeki yerini bilebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bir sosyal bilim olarak tarih ve eğitim bilimi Türk eğitim tarihinin amacı, dönemleri, konuları Türk eğitim tarihinin eğitim olgusu açısından önemi Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar: Müslümanlık öncesi dönemde Türk eğitim tarihi Müslümanlık sonrası dönemde Türk eğitim tarihi Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938) Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938) Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefi, düşünsel ve politik temelleri; Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu Cumhuriyet dönemi Eğitim Bakanlığı örgüt ve yapısı (1920-1960) Türk eğitim sisteminde laikleşme; Türk eğitim devrimi Karma eğitim ve kızların eğitimi Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları ve bu alanda yapılan devrimler (1920-1960) Yazı Devrimi; Millet Mektepleri; Halk Evleri; Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve milli eğitim şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve Milli Eğitim Şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler Telafi Dersleri ve tekrar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Türk Eğitim Tarihinin eğitim olgusu açısından önemi. Genel bilgiler, genel tanıtım.
2İslamiyet’ten önce Türklerde eğitim. Hunlar, Göktürkler ve Uygurlarda eğitim.
3İç Asya Müslüman Türkleri, Karahanlılarda eğitim
4Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim
5Osmanlılarda eğitim, öğretmen yetiştiren kurumlar
6Osmanlılarda eğitim, öğretmen yetiştiren kurumlar
7Türk Eğitim Devrimi I: Devrimin tarihsel arka planı. Felsefi, düşünsel ve politik temelleri Eğitimde ilk yenileşme hareketleri.( 1776-1839)
8Ara sınav
9Türk Eğitim Devrimi I: Devrimin tarihsel arka planı. Felsefi, düşünsel ve politik temelleri Eğitimde ilk yenileşme hareketleri.( 1776-1839)
101.Meşrutiyet dönemi, 1876-1878, Mutlakıyet dönemi 1878- 1908
11II. Meşrutiyet Dönemi 1908- 1918
12Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhidi Tedrisat Kanunu, Tarihsel temelleri, kapsamı uygulanışı
13Türk Eğitim sisteminde laikleşme, Türk Eğitim Devrimi III karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı devrimi, millet mektepleri, halk evleri
14Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin dayandığı temel ilkeler, köy enstitüler, eğitim enstitüleri ve yüksek öğretmen okulları.
15Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme, Yakın dönem Türk Eğitim alanındaki gelişmeler. Dersin genel bir değerlendirilmesi
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı19090
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21
ÖÇ1                     
ÖÇ2                     
ÖÇ3                     
ÖÇ4                     
ÖÇ5                     
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek