BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SB106FelsefeZorunlu124
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Felfesenin tarihi gelişimi ve felsefi akımlar hakkındaki bilgileri öğrencilere kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Tuncay CEYLAN
Öğrenme Çıktıları
1• Hakikat/Doğruluk araştırması olarak felsefeyi tanıyabilecek ve ayırt edebilecektir. • Felsefi araştırmanın temel ilkelerini sıralar. • Sokratik bilgeliği ve yöntemi açıklar ve uygular. • Felsefenin amaçlarını ve değerini ifade eder.
2• Ahlakın göreciliğini sorgulayabilecektir. • Ahlaki şüpheciliği açıklar ve yorumlar. • Etik göreciliğin iki türü olarak öznelciliği ve uzlaşımcılığı açıklar ve yorumlar. • Ahlaki mutlakçılığı açıklar ve yorumlar. • Transendental bilgiyi açıklar ve tartışır.
3• Etik kuramları açıklayabilecek ve karşılaştırabilecektir. • Erdem etiğinin temel tezlerini açıklar, örnekler ve tartışır. • Deontolojik etiğin temel tezlerini açıklar, örnekler ve tartışır. • Teleolojik etiğin temel tezlerini açıklar, örnekler ve tartışır. • Varoluşçu etiğin temel tezlerini açıklar, örnekler ve tartışır. • Etik teorileri karşılaştırır ve eleştirir.
4• Yaşamın anlamını sorgulayabilecektir. • “Yeraltında bir mağarada tutuklu olarak yaşama” benzetmesini ifade eder, yorumlar ve tartışır. • Yaşamın bir amacının olup olmadığını ve bu amacı bizim yaratıp yaratmadığımızı sorgular. • Yaşamın saçmalığını sorgular. • Ne için çabalamamız gerektiğini belirlemeye çalışır.
5• Bilim ve felsefenin varlığa bakış açılarını ayırt etme. Felsefenin varlıkla ilgili temel sorularının farkına varma Varlığın niceliği ve temel niteliği ile ilgili görüşleri karşılaştırma. Bilimsel yöntem hakkında bilgi sahibi olma. Varlığı ve kendi varlığını sorgulama. Sanata felsefe ile bakmanın anlamını kavrama. Sanatın açıklanmasına ilişkin farklı felsefi görüşleri kavrama.düşünürler (Haz ahlakı. Fayda ahlakı.Bencillik Doğruluk ve gerçeklik arasındaki farkı anlama. Bilginin doğruluk ölçütleri konusundaki farklı görüşleri kavrama. Tanrı hakkındaki görüşlerin temel özelliklerini açıklama. Din felsefesinin temel problemlerini açıklama. Devletin nasıl ve neden ortaya çıktığına ilişkin görüşleri fark etme. Toplumun düzenine ilişkin farklı görüşlere imkan veren tartışmaları tanıma. Dini alanın temel kavramlarını tanıma.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Felsefi etkinlik, felsefi düşünme ve felsefenin nesneleri üzerine tartışmalar Metin: Nermi Uygur (1984) Felsefenin Çağrısı, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 11-48: “Bir Felsefe Sorusu Nedir?”; Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı (2007) içinde (editör: Demet Taşdelen), s. 1-13. Felsefenin ortaya çıkışı Metin: Ahmet Cevizci. İlkçağ Felsefesi Tarihi: Doğa Felsefesi, s. 5-76. Görünüş ve Gerçek Metin: Bertrand Russell. Felsefe Sorunları, s. 9-26; René Descartes. İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, Meditasyon 1-3. Yanılsama Argümanı Metin: George Berkeley. Hylas ile Philonous arasında Üç Konuşma, 1. konuşma; Bertrand Russell. Felsefe Sorunları, s. 27-43. Bilginin ve Metafiziğin Olanaklılığı: Tümeller tartışması. Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 23-25; İskender Taşdelen: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 75-77. Bilginin sınırı. Analitik-sentetik bilgi. Metin: Chris Horner ve Emrys Westacott. Felsefe Aracılığıyla Düşünme, s. 23-31; Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 31-33. Bilgi kavramının çözümlenmesi: Platon-Gettier Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 33-35. Bilgi kavramının çözümlenmesi: Platon-Gettier Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 33-35. Etik Teoriler Metin: Nigel Warburton (2000) Felsefeye Giriş, İstanbul: Paradigma, s. 43-73; Sedat Yazıcı: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 143-151. Etik Teoriler Metin: Nigel Warburton (2000) Felsefeye Giriş, İstanbul: Paradigma, s. 43-73; Sedat Yazıcı: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 143-151. Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284; Jean Paul Sartre, “Varoluşçuluk”, s. 57-100. Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284. Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284. Genel tekrar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
11 Felsefi etkinlik, felsefi düşünme ve felsefenin nesneleri üzerine tartışmalar Metin: Nermi Uygur (1984) Felsefenin Çağrısı, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 11-48: “Bir Felsefe Sorusu Nedir?”; Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı (2007) içinde (editör: Demet Taşdelen), s. 1-13.
22 Felsefenin ortaya çıkışı Metin: Ahmet Cevizci. İlkçağ Felsefesi Tarihi: Doğa Felsefesi, s. 5-76.
33 Görünüş ve Gerçek Metin: Bertrand Russell. Felsefe Sorunları, s. 9-26; René Descartes. İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, Meditasyon 1-3
4Yanılsama Argümanı Metin: George Berkeley. Hylas ile Philonous arasında Üç Konuşma, 1. konuşma; Bertrand Russell. Felsefe Sorunları, s. 27-43.
5Bilginin ve Metafiziğin Olanaklılığı: Tümeller tartışması. Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 23-25; İskender Taşdelen: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 75-77.
6Bilginin sınırı. Analitik-sentetik bilgi. Metin: Chris Horner ve Emrys Westacott. Felsefe Aracılığıyla Düşünme, s. 23-31; Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 31-33.
7Bilgi kavramının çözümlenmesi: Platon-Gettier Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 33-35.
8Bilgi kavramının çözümlenmesi: Platon-Gettier Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 33-35.
9Etik Teoriler Metin: Nigel Warburton (2000) Felsefeye Giriş, İstanbul: Paradigma, s. 43-73; Sedat Yazıcı: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 143-151.
10; Sedat Yazıcı: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 143-151.
11Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284; Jean Paul Sartre, “Varoluşçuluk”, s. 57-100.
12Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284.
13Yakın Dönem Felsefesi Metin: Murat Baç: Açıköğretim Fakültesi Felsefe Kitabı içinde, s. 271-284.
14Genel tekrar
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yakovleva Y.A., B.I. Suslekov (2013), Felsefe El Kitabı, İstanbul: Yordam Kitap
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı1120120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21
ÖÇ1                     
ÖÇ2                     
ÖÇ3                     
ÖÇ4                     
ÖÇ5                     
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek