|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-SB302B | Osmanlı Tarihi 2 | Zorunlu | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin duraklama, gerileme ve dağılma dönemlerindeki olumsuzlukların sebeplerini ve sonuçlarını tahlil edebilmek. Devleti çöküşten kurtarmak için yapılan ıslahatların önemini kavratmak. Osmanlı-Rus, Osmanlı-Avusturya, Osmanlı-Fransa ilişkilerini ve bu ilişkiye iten nedenleri idrak etmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep TAŞYÜREK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Osmanlı devletinin duraklama dönemini yorumlayabilecektir. | 2 | Osmanlı devletinin yıkılış dönemini ve bu dönemin siyasi olaylarını açıklayabilecektir. | 3 | Osmanlı Devleti’nin gerileme ve yıkılış dönemindeki yenileşme çabalarını tanımlayabilecektir. | 4 | Tanzimat ve Islahat fermanını tanımlar. Ayrıca Meşrutiyet hareketlerini ve sonrasını açıklayabilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | 1600'lü yıllardan Osmanlı imparatorluğunun yıkılışına (1922) kadarki dönem; bu zaman diliminde Osmanlı’da meydana gelen siyasi gelişmeler; devlet teşkilatlanması ve yerel yönetim birimleri; kültürel gelişmeler ve önemli şahsiyetler; Osmanlının diğer çevre devlet ve topluluklarla ilişkileri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin Konuları, Nasıl ve Ne Şekilde İşleneceğinin Söylenmesi. III. Murad ve III. Mehmet'ten bahsedilmesi. | | | 2 | 1600'lü Yıllarda Meydana Gelen Olaylar (I. Ahmet, I. Mustafa, II. Osman). | | | 3 | 1600'lü Yıllarda Meydana Gelen Olaylar (IV. Murad, Sultan İbrahim) | | | 4 | XVII. Yüzyıl Olayları ve Özellikleri. Köprülüler Dönemi. | | | 5 | 17. Yüzyılda İç İsyanlar (İstanbul İsyanları, Celali İsyanları ve Eyalet İsyanları) | | | 6 | II.Viyana Kuşatması Sonrasında Osmanlı Devleti. Karlofça Antlaşması. (II. Süleyman, II. Ahmet, II. Mustafa) | | | 7 | II.Viyana Kuşatması Sonrasında Osmanlı Devleti. Karlofça Antlaşması. (II. Süleyman, II. Ahmet, II. Mustafa) | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | XVIII.Yüzyıl Islahat Hareketleri. Lale devri. Patrona Halil Ayaklanması. | | | 10 | I.Mahmut Döneminde Osmanlı-Rus, Osmanlı-Avusturya ve Osmanlı-İran ilişkileri. | | | 11 | 1768-1774 Osmanlı-Rus Savaşları ve Küçük Kaynarca Antlaşması. (III. Mustafa, I. Abdülhamid) | | | 12 | III. Selim Dönemi ve Nizam-ı Cedit Islahatları ve Kabakçı Mustafa Ayaklanması. | | | 13 | II. Mahmut Dönemi ve Islahatları. Tanzimat, I. Meşrutiyet ve II. Meşrutiyet Dönemleri. | | | 14 | Trablusgarp ve Balkan Savaşları. I. Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti'nin Sonu. | | | 15 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Sakaoğlu, Necdet. Bu mülkün sultanları, Alfa Yayıncılık.
Öztuna, Yılmaz, Büyük Türkiye Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1972.
Ortaylı, İlber, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2000.
Halaçoğlu, Yusuf, XVI-XVII. Yüzyıllarda Osmanlı Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, TTK, Ankara, 2003.
Armaoğlu, Fahir, Siyasi Tarih (1789 – 1914), TTK, Ankara, 1999.
Akçura, Yusuf, Osmanlı Devleti’nin Dağılma Devri (XVIII. ve XIX. Asırlarda), TTK, Ankara, 1988. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 60 | 60 | Final Sınavı | 1 | 60 | 60 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|