Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MB-ZR2 | Eğitim Sosyolojisi | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Toplumu oluşturan öğelerin ilişkilerini inceleyen Sosyoloji bilimi ile Eğitimin birbirini etkileyen ve değiştiren bir yapıda olduğunun kavratılması temel amaçtır. Sosyolojinin bilimsel olarak elde ettiği bilgilerle, eğitimin sosyal nitelikli problemlerinin çözümünü kolaylaştırmak ve eğitimin toplumdan bağımsız olmayacağını anlatmak amaçtır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Gizem BERK |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Sosyolojinin temel kavramlarını ve eğitimin sosyolojisiyle olan ilişkisini açıklar | 2 | Sosyolojik yaklaşımları açıklar | 3 | Eğitimin kurumsalaşmasında toplumsal ilerleme ve değişimlerin etkisini açıklar | 4 | Sosyoloji v e eğitim sosyolojinin öncülerini tanır |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
Eğitim sosyolojisinin tarihsel gelişimi
Toplum, toplumsal grup, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay, toplumsallaşma, normlar gibi sosyolojinin temel kavramlarının anlaşılması
Öncü, kurucu sosyologlardan (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) haberdar olma, eğitim sosyolojisi açısından görüşlerinin incelenmesi
Sosyolojik yaklaşımlar (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) ve eğitim
toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Hilmi Ziya ülken, Erol Güngör, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.),
Temel toplumsal süreçler ve eğitim
Eğitim sosyolojisinde güncel tartışmalar
Toplumsal kurumlar açısından eğitim |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Sosyoloji nedir? Eğitim Sosyolojisi Nedir? | | | 2 | Eğitim sosyolojisinin tarihsel gelişimi ve yöntemler | | | 3 | Temel Sosyolojik Yaklaşımlar | | | 4 | Öncü ve modern sosyologların eğitim görüşleri | | | 5 | Eğitim ve Toplum | | | 6 | Eğitim Sosyolojisisnin Konusu, Kapsamı ve Özellikleri | | | 7 | Türkiye'de Eğitim Sosyolojisinin Gelişimi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Temel toplumsal süreçler ve eğitim | | | 10 | Eğitim sosyolojisine yönelik güncel tartışmalar | | | 11 | Sosyal Kurumlar ve Eğitim | | | 12 | Sosyal, Kültürel ve Ahlaki Bir Toplum Olarak Okul | | | 13 | Eğitimde Eşitsizlikler: Eğitimde Fırsat ve İmkan Eşitliği | | | 14 | Eğitimde güncel değişmeler | | | 15 | Dönem sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Avcı, M. & Özalp, A.(2020). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 40 | Bütünleme Sınavı | 1 | 60 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 6 | 18 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | | | | | | | | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | | | | | | | | ÖÇ3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | | | | | | | | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|