Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE302 | Orta Türkçe II | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Dil ve yazı arasındaki ilişkileri Orta Türkçe metinlerde görmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üy. Ahmet AKPINAR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Dil ve yazının ne olduğunu ve aralarındaki ilişkiyi tanımlayabilme. | 2 | Orta Türkçe döneminin özelliklerini belirleyebilme. | 3 | Türk dili için kullanılan alfabeleri sıralayabilme ve genel özelliklerini örnekleyebilme. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Türk dilinin Orta Türkçe dönemindeki dil-yazı ilişkisini metinlerle ortaya koymak. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dil ve yazı arasındaki ilişki. | | | 2 | Orta Türkçe kavramı ve Orta Türkçe döneminin özellikleri. | | | 3 | Türk dili için kullanılan alfabeler ve genel özellikleri. | | | 4 | Arap alfabesinin özellikleri, Türk dili için kullanımı. | | | 5 | Müelliflerin ağız özelliklerini metine aktarmaları ve bunlarla ilgili örnekler. | | | 6 | Uzun ünlülerin Türk dilinde kullanımı ve eski metin örnekleri. | | | 7 | Uzun ünlülerin Orta Türkçe metinlerde tespiti meselesi. | | | 8 | Ara sınav. | | | 9 | Kapalı e’nin Türk dili metinlerinde kullanılması meselesi. | | | 10 | Eklerin yazımı ve fonetik dayanakları. | | | 11 | Ünlülerde incelik-kalınlık ayırımı. | | | 12 | Ünlülerde düzlük-yuvarlaklık ayırımı. | | | 13 | Metin incelemeleri. | | | 14 | Metin incelemeleri. | | | 15 | Metin incelemeleri. | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Korkmaz, Z. 1995, Eski Anadolu Türkçesinde İmla-Fonoloji Bağlantısı Üzerine Notlar, s.491-508., Türk Dili Üzerine Araştırmalar, Ankara. Korkmaz, Z. 1973, Sadrü’d-din Şeyhoğlu Marzubanname Tercümesi, ss. 460, TDK Yay., Ankara.Tekin, T. 1975, Ana Türkçede Aslî Uzun Ünlüler, ss. 278, Hacettepe Üni. Yay., Ankara.Bayat, F. 2008, Orta Türkçe Sözlük, ss. 294, Yalın Yayıncılık, İstanbul. Akalın, M. 1998, Tarihi Türk Şiveleri, ss. 276, TKAE Yay., Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 2 | 10 | 20 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Ev Ödevi | 2 | 10 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 5 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|