|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE110 | Türkiye Türkçesi II | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Genel dil bilgisi kavramlarını öğretmek, Türkçenin seslerini özellikleri ile tanıtmak, kök ve ekler ile kelime türetme yollarını kavratmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üy. Gökçenur AKBOĞA | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yeryüzünde diller ve yakınlıkları, dil aileleri ve dil gruplarını kavrayabilme, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini ayırt edebilme. | 2 | Dilin işleyişi ve Türkçenin mantık sistemini öğrenebilme. | 3 | Dil kavramını, bir bilim alanı olarak dilbilgisini ve Türkiye Türkçesinin sınırlarını kavrayabilme. | 4 | Türkçenin ses ve şekil yapısını kavrayabilme ve kelime türetme imkânlarıyla değerlendirmeler yapabilme. | 5 | Kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilme. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dil bilgisi çalışma alanları, dil kavramı; Türkçenin tarihî devri içinde Türkiye Türkçesinin yeri, ses ve şekil özellikleri, kelime yapma yolları, kök ve ek kavramları, yapım ve çekim ekleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dilin tanımı ve dil olgusu. | | | 2 | Dil bilimi ve dil bilgisi tanımları üzerinde tartışma, dil biliminin yan dalları. | | | 3 | Yeryüzünde diller ve yakınlıkları, dil aileleri, dil grupları. | | | 4 | Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk yazı dilinin tarihi gelişimi. | | | 5 | Kuzey-Doğu-Batı Türkçeleri ve gelişimleri, konuşma dili, yazı dili. | | | 6 | Dünyada konuşulan ve yazılan Türk lehçeleri. | | | 7 | Sesin tanımı ve içeriği, seslerin çıkarılması. | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Teşekkül noktası, sedalı ve sedasız sesler, fonem ve alofon. | | | 10 | Vokal ve konsonantlar, vokalleri özellikleri, konsonantların özellikleri. | | | 11 | Harf ve alfabe, transkripsiyon alfabesi. | | | 12 | Seslerin birleşmeleri, ses olayları. | | | 13 | Türkçe kökenli kelimelerdeki başlıca ses özellikleri. | | | 14 | Türkçe kökenli kelimelerdeki başlıca ses özelliklerine devam. | | | 15 | Türkçe kelimelerdeki başlıca ses değişmeleri. | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ergin, M. 2004, Türk Dil Bilgisi,ss. 406, Boğaziçi Yay., İstanbul.Eker, S. 2003, Çağdaş Türk Dili,ss. 557, Grafiker Yay., Ankara.Banguoğlu, T. 2007, Türkçenin Grameri, ss. 628, TDK Yay., Ankara.Deny, J. 2004, Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları, ss.164, TDK Yay., Ankara.Gülensoy, T. 2005, Türkçe El Kitabı,ss. 638, TDK Yay.,Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 | Ev Ödevi | 5 | 14 | 70 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|