|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TDE111 | Eski Türk Edebiyatına Giriş I | Zorunlu | 1 | 1 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Klâsik Türk edebiyatının genel özellikleri, kaynakları, nazım şekilleri ve nazım ölçüsü hakkında tanıtıcı bilgi sunmak ve bu bilgileri değerlendirmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ruken KARADUMAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Klâsik edebiyatın diğer edebiyatlarla ilişkisini bilebilme. | 2 | Klâsik Türk Edebiyatı’nın genel özelliklerini kavrayabilme. | 3 | Klâsik Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını bilebilme. | 4 | Klâsik Türk Edebiyatı’nın nazım şekillerini bilebilme. | 5 | Klâsik Türk Edebiyatı’nda kullanılan Aruz ölçüsünü bilebilme. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Klasik Türk edebiyatının tanımı, doğuşu, adlandırılışı, coğrafyası. Klasik Türk edebiyatının kaynakları. Kaside, gazel, kıt’a, mesnevi vb. nazım şekilleri ve özellikleri. Aruz vezni, tanımı, tarihçesi, belli başlı aruz kalıpları ve uygulamalı örnekleri. Klasik Türk şiirinde çokça kullanılan mazmunlara ilişkin bilgiler, edebî sanatlar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Klasik Türk Edebiyatının tanımı, doğuşu, adlandırılışı, coğrafyası. Klasik Türk Edebiyatının kaynakları ve genel özellikleri. | | | 2 | Klasik Türk şiirinde beyitlerden oluşan nazım biçimleri | | | 3 | Bendlerden oluşan nazım biçimleri (Müselles, Murabba, Terbî’, Şarkı, Muhammes, Tardiye, Tahmis, Müseddis, Tesdîs, Müsebba, Tesbî’, Müsemmen, Tesmîn, Mütessâ’, Muaşşer, Ta’şîr). | | | 4 | Bendlerden oluşan diğer nazım biçimleri | | | 5 | Aruzla ilgili temel terimler ve kurallar | | | 6 | Türk edebiyatında kullanılan aruz kalıpları | | | 7 | Klasik Türk şiirinde kafiyeile ilgili temel kurallar, çeşitleri. Kafiye harfleri. | | | 8 | Ara Sınav. | | | 9 | Belagat, mana ve bazı terimler. Yüklem ve öznenin cümle içindeki durumu. | | | 10 | Beyân. Söz anlam ilişkisinde hakikat. Teşbîh, Kinâye. | | | 11 | Anlam ile ilgili sanatlar: Tenâsüb, Leff ü Neşr | | | 12 | Bedî. Mânâ ile ilgili sanatlar: Tecrîd, Tekrîr, İltifât, Tevriye, Tevcîh, İstihdâm, Müşâkele. | | | 13 | Anlam ile ilgili sanatlar: Mübâlağa,Tecâhül-i Ârif, Hüsn-i Ta’lîl, | | | 14 | Söze ait sanatlar: Cinâs, İştikâk. | | | 15 | Muammâ ve Lügaz, , Sihr-i Helâl, Tarih düşürme. | | | 16 | Dönem sonu sınavı. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Cem Dilçin, Örneklerele Türk Şiir Bilgisi, ADTYK Yay., Ank. 1995.
Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981.
Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Enderun Kitabevi, İst. 1989.
Ali Kemal Belviranlı, Arûz ve Ahenk, Nedve Yay., İst. 1980.
Halûk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Arûz, Dergah Yay., İst. 2004. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 12 | 36 | Ev Ödevi | 5 | 14 | 70 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | ÖÇ2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 4 | 1 | 3 | 5 | 2 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|