BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDE111Eski Türk Edebiyatına Giriş IZorunlu114
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Klâsik Türk edebiyatının genel özellikleri, kaynakları, nazım şekilleri ve nazım ölçüsü hakkında tanıtıcı bilgi sunmak ve bu bilgileri değerlendirmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ruken KARADUMAN
Öğrenme Çıktıları
1Klâsik edebiyatın diğer edebiyatlarla ilişkisini bilebilme.
2Klâsik Türk Edebiyatı’nın genel özelliklerini kavrayabilme.
3Klâsik Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını bilebilme.
4Klâsik Türk Edebiyatı’nın nazım şekillerini bilebilme.
5Klâsik Türk Edebiyatı’nda kullanılan Aruz ölçüsünü bilebilme.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Klasik Türk edebiyatının tanımı, doğuşu, adlandırılışı, coğrafyası. Klasik Türk edebiyatının kaynakları. Kaside, gazel, kıt’a, mesnevi vb. nazım şekilleri ve özellikleri. Aruz vezni, tanımı, tarihçesi, belli başlı aruz kalıpları ve uygulamalı örnekleri. Klasik Türk şiirinde çokça kullanılan mazmunlara ilişkin bilgiler, edebî sanatlar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Klasik Türk Edebiyatının tanımı, doğuşu, adlandırılışı, coğrafyası. Klasik Türk Edebiyatının kaynakları ve genel özellikleri.
2Klasik Türk şiirinde beyitlerden oluşan nazım biçimleri
3Bendlerden oluşan nazım biçimleri (Müselles, Murabba, Terbî’, Şarkı, Muhammes, Tardiye, Tahmis, Müseddis, Tesdîs, Müsebba, Tesbî’, Müsemmen, Tesmîn, Mütessâ’, Muaşşer, Ta’şîr).
4Bendlerden oluşan diğer nazım biçimleri
5Aruzla ilgili temel terimler ve kurallar
6Türk edebiyatında kullanılan aruz kalıpları
7Klasik Türk şiirinde kafiyeile ilgili temel kurallar, çeşitleri. Kafiye harfleri.
8Ara Sınav.
9Belagat, mana ve bazı terimler. Yüklem ve öznenin cümle içindeki durumu.
10Beyân. Söz anlam ilişkisinde hakikat. Teşbîh, Kinâye.
11Anlam ile ilgili sanatlar: Tenâsüb, Leff ü Neşr
12Bedî. Mânâ ile ilgili sanatlar: Tecrîd, Tekrîr, İltifât, Tevriye, Tevcîh, İstihdâm, Müşâkele.
13Anlam ile ilgili sanatlar: Mübâlağa,Tecâhül-i Ârif, Hüsn-i Ta’lîl,
14Söze ait sanatlar: Cinâs, İştikâk.
15Muammâ ve Lügaz, , Sihr-i Helâl, Tarih düşürme.
16Dönem sonu sınavı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Cem Dilçin, Örneklerele Türk Şiir Bilgisi, ADTYK Yay., Ank. 1995. Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981. Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Enderun Kitabevi, İst. 1989. Ali Kemal Belviranlı, Arûz ve Ahenk, Nedve Yay., İst. 1980. Halûk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Arûz, Dergah Yay., İst. 2004.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma5525
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31236
Ev Ödevi51470
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)133
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1122221312212242
ÖÇ2122252241412312
ÖÇ3221125112412122
ÖÇ4134135215411112
ÖÇ5132241113421111
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek