BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDE107Kompozisyon IZorunlu113
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilerin içeriğe uygun yazı türünde, Türkçenin gramer, semantik, imlâ kurallarına riayet ederek doğru yazmalarını, etkili anlatıma ulaşmalarını sağlamak. Edebî anlatıma ulaşma yolunda gözlem ve tasvirin önemini belirterek, edebî türlerin biçimsel özelliklerini kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Gökçenur AKBOĞA
Öğrenme Çıktıları
1Yazılı ve sözlü anlatımı açıklayabilir.
2Doğru konuşma ve yazmanın önemini fark eder.
3Türkçeyi doğru ve de etkili kullanır.
4Bir konuyu metne dönüştürürken sınırlılıklar, ana fikir, bakış açısı, anlatım biçimi, anlatım düzeni vb. unsurları açıklar, örneklendirir, uygular.
5Edebî türlerin özelliklerini, benzeyen ve ayrılan yönlerini açıklar.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
- Yazılı ve sözlü anlatım nedir? - Anlatım anlatım biçimleri açıklama, tanıtma, öyküleme, betimleme, tartışma, kanıtlama, tanık gösterme, anlatımı etkili kılma yolları, paragraf, ana fikir cümlesi, cümle düzeni, paragraf yapısı, paragraf türleri, dilbilgisi kurallarına uygunluk, genel-özel, soyut-somut, mecazi, gerçek anlamlı kelimeler. - Anlatım bozuklukları, dil yanlışları, yanlış kullanılan kelime, ifade ve örnekler, yazım problemleri, Türkçenin önündeki sorunlar üslubun yazma sanatındaki önemi, özellikleri, çeşitleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yazılı ve sözlü anlatım nedir?
2Güzel ve etkili konuşma, konuşma güçlüğü, konuşmanın hayatımızdaki yeri, konuşmayı nasıl geliştirebiliriz? İyi bir konuşmanın özellikleri, konuşma öğeleri, dinleyici, ortam, konuşmacı, konuşmacının özellikleri, konuşmanın hazırlanmasında okuduklarımızın, dinlediklerimizin, yaşantı ve deneyimlerimizin etkisi
3Yazma ihtiyacı, konu, konu türleri, konu alanı, konuyu seçme, sınırlandırma, anlama, iyi bir konunun özellikleri, zorunluluklar, yazma öğeleri bakış açısı, ana fikir, amaç, gözlem ve yaşantılarımız, düşüncelerin yazıya dökülmesi, plan.
4Anlatım anlatım biçimleri açıklama, tanıtma, öyküleme, betimleme, tartışma, kanıtlama, tanık gösterme, anlatımı etkili kılma yolları, paragraf, ana fikir cümlesi, cümle düzeni, paragraf yapısı, paragraf türleri, dil bilgisi kurallarına uygunluk, genel-özel, soyut-somut, mecazi, gerçek anlamlı kelimeler.
5Anlatım bozuklukları, dil yanlışları, yanlış kullanılan kelime, ifade ve örnekler, yazım problemleri, Türkçenin önündeki sorunlar üslubun yazma sanatındaki önemi, özellikleri, çeşitleri
6Şiirin tanımı, niteliği, dış ve iç özellikleri, türleri, Türk edebiyatında şiir örnekleri, şiirin nasıl yazıldığı ve nasıl incelendiği.
7Hikâye ve romanın tanımı, niteliği, türün gelişimi, unsurları, türleri, Türk edebiyatında hikâye ve roman örnekleri.
8Ara Sınav
9Deneme ve eleştirinin tanımı, niteliği, hangi çizgide geliştiği, çeşitleri, Türk edebiyatında deneme ve eleştiri örnekleri.
10Anının tanımı ve niteliği, tür olarak gelişim aşamaları, çeşitleri, Türk edebiyatında anı örnekleri. Gezi yazıları ve seyahat edebiyatının önemi, gelişimi, örnekleri. Mektup nasıl bir türdür, çeşitleri nelerdir, iş mektuplarının önemi nedir, türün gelişimi nasıldır, Türk edebiyatından örnekler. Röportajın tanımı ve niteliği, gelişimi, çeşitleri, mülakat/söyleşi ve sohbet yazısında farkı, Türk edebiyatında verilen örnekler.
11Makale ve fıkra nedir, özellikleri nelerdir, nasıl gelişmiştir, hangi çeşitleri vardır, Türk edebiyatında öne çıkan örnekleri hangileridir?
12Tiyatronun tanımı ve niteliği, tarihsel gelişim aşamaları, unsurları, türleri, Türk edebiyatında gelişimi ve örnekleri. Senaryo nasıl yazılır, önemi ve özellikleri, bölümleri nelerdir, konu, aksiyon diyalog vb.
13Tarih türünün önemi, tanımı nitelikleri, bizde örnekleri. Hitabet/söylevin tanımı ve niteliği, gelişimi, Atatürk'ün Nutuk'u ve Türk edebiyatından diğer örnekler.
14Günlük, biyografi, otobiyografi, monografi türlerinin incelenmesi. Gazete, haber yazısı, köşe yazısı vb. nasıl yazılır, özelllikleri nelerdir örneklerle açıklama.
15Sözlü anlatım ve tartışma, münazara, açık oturum, panel, sempozyum, kongre, konferans türlerinin kıyaslamalı olarak incelenmesi.
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Kemal Demiray, Edebiyatta Türler, İnkılap ve Aka Kitabevleri, Sebat Matbaası, İstanbul, 1971 Enise Kantemir: Yazılı ve Sözlü Anlatım, I. Yazılı Anlatım, Sevinç Matbaası, Ankara, 1972 Fevziye Abdullah Tansel, İyi ve Doğru Yazma Usulleri III, 2. Basım, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul, 1983 Emin Özdemir- Adnan Binyazar, Yazmak Sanatı- Kompozisyon, Varlık Yayınları İstanbul, 1969
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11212
Ev Ödevi51470
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1               
ÖÇ2               
ÖÇ3               
ÖÇ4               
ÖÇ5               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek