BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDE310BÇağatay TürkçesiZorunlu363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk dilinin 15.-19. yy. arasını kapsayan dönemi olan Çağatay edebiyatının genel özelliklerini vererek, dönemin en önemli temsilcilerinden (Ali Şir Nevayi, Hüseyin Baykara vb.) şiir ve düz yazı orijinal metinler okutarak, anlam ve yapı bakımından incelemektir
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Arzu ÖZDOĞANOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisinin öğretilmesi
2Eski harflerle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olmak
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Doğu Türk yazı dili kolunu oluşturan Çağatay Türkçesinin (15.-19. yy) dil özellikleri ve eser külliyatı üzerinde durularak, belli başlı temsilcilerinin eserleri incelenir
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesi. Diğer Türk diyalektleri arasındaki yeri. Alfabe ve imlâ.
2Çağatay Dönemi hakkında genel tarihî bilgiler
3Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler. Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde yapılan çalışmalar.
4Klâsik Çağataycanın en önemli temsilcisi Ali Şir Nevayî ve eser külliyatı
5Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları.
6Ali Şir Nevayî?den seçme şiirlerin incelenmesi
7Ali Şir Nevayî?den seçme şiirlerin incelenmesi
8Ara sınav
9Ali Şir Nevayî?den seçme şiirlerin incelenmesi
10Ali Şir Nevayî?den seçme şiirlerin incelenmesi
11Hüseyin Baykara?dan seçme şiirlerin incelenmesi
12Hüseyin Baykara?dan seçme şiirlerin incelenmesi
13Hüseyin Baykara?dan seçme şiirlerin incelenmesi
14Hüseyin Baykara?dan seçme şiirlerin incelenmesi
15Çağatay Türkçesinden Özbekçe ve Yeni Uygurcaya geçişin değerlendirilmesi; genel tekrar.
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
J., Eckmann, Çağatayca El Kitabı (Çev. Günay Karaağaç), Akçağ Yay., Ankara, 2003
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım21020
Bireysel Çalışma21020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma188
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma21020
Ev Ödevi21020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1345544354445543
ÖÇ2453455444534344
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek