BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TDE110BTürkiye Türkçesi IIZorunlu123
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Genel dil bilgisi kavramlarını öğretmek, Türkçenin seslerini özellikleri ile tanıtmak, kök ve ekler ile kelime türetme yollarını kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üy. Gökçenur AKBOĞA
Öğrenme Çıktıları
1Yeryüzünde diller ve yakınlıkları, dil aileleri ve dil gruplarını kavrayabilme, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini ayırt edebilme.
2Dilin işleyişi ve Türkçenin mantık sistemini öğrenebilme.
3Dil kavramını, bir bilim alanı olarak dilbilgisini ve Türkiye Türkçesinin sınırlarını kavrayabilme.
4Türkçenin ses ve şekil yapısını kavrayabilme ve kelime türetme imkânlarıyla değerlendirmeler yapabilme.
5Kelimelerin ses ve yapı düzeni bakımından gramatikal incelemesini yapabilme.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dil bilgisi çalışma alanları, dil kavramı; Türkçenin tarihî devri içinde Türkiye Türkçesinin yeri, ses ve şekil özellikleri, kelime yapma yolları, kök ve ek kavramları, yapım ve çekim ekleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dilin tanımı ve dil olgusu.
2Dil bilimi ve dil bilgisi tanımları üzerinde tartışma, dil biliminin yan dalları.
3Yeryüzünde diller ve yakınlıkları, dil aileleri, dil grupları.
4Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk yazı dilinin tarihi gelişimi.
5Kuzey-Doğu-Batı Türkçeleri ve gelişimleri, konuşma dili, yazı dili.
6Dünyada konuşulan ve yazılan Türk lehçeleri.
7Sesin tanımı ve içeriği, seslerin çıkarılması.
8Ara sınav
9Teşekkül noktası, sedalı ve sedasız sesler, fonem ve alofon.
10Vokal ve konsonantlar, vokalleri özellikleri, konsonantların özellikleri.
11Harf ve alfabe, transkripsiyon alfabesi.
12Seslerin birleşmeleri, ses olayları.
13Türkçe kökenli kelimelerdeki başlıca ses özellikleri.
14Türkçe kökenli kelimelerdeki başlıca ses özelliklerine devam.
15Türkçe kelimelerdeki başlıca ses değişmeleri.
16Dönem sonu sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ergin, M. 2004, Türk Dil Bilgisi,ss. 406, Boğaziçi Yay., İstanbul.Eker, S. 2003, Çağdaş Türk Dili,ss. 557, Grafiker Yay., Ankara.Banguoğlu, T. 2007, Türkçenin Grameri, ss. 628, TDK Yay., Ankara.Deny, J. 2004, Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları, ss.164, TDK Yay., Ankara.Gülensoy, T. 2005, Türkçe El Kitabı,ss. 638, TDK Yay.,Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11212
Ev Ödevi51470
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1354554353354545
ÖÇ2454434435445342
ÖÇ3434444454554443
ÖÇ4344544544555535
ÖÇ5554335354454353
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek