Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | EM405 | Karar Teorisi ve Analizi | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
En genel hali ile karar verme; Karar vericinin mevcut seçenekler arasından bir seçim, sıralama ya da sınıflandırma yaparak bir sorunu çözme sürecidir. Bu ders temelde kararların nasıl verildiği ve hangi yöntemlerin kullanıldığı konularını kapsar. Karar vermeyle ilgili matematiksel, istatistiksel ve psikolojik yaklaşımların incelenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Hamid YILMAZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilir. | 2 | Problemleri yapılandırıp sınıflandırabilir | 3 | Karar tekniklerini kullanarak işletme sorunlarını çözebilir. | 4 | İşletme sorunlarını fayda ve oyun teorisi bakış açısıyla analiz ve çözümler üretir. | 5 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleyebilir. | 6 | Grup halinde karar verme ve sosyal seçim fonksiyonlarını vereceği kararlara uygulayabilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Karar verme, rasyonel ve sınırlı rasyonellik, karar vermenin sanatsal ve bilimsel yönnleri, belirsizlik altında karar verme, risk altında karar verme, fayda kuramı, oyun kuramı, sosyal seçim kuramı. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Karar Vermeye Giriş ve Karar Verme Teorilerindeki Gelişmeler | | | 2 | Rasyonel karar verme ve Karar vermenin psikolojik yönü | | | 3 | Karar verme süreci ve karar problemlerini yapılandırma | | | 4 | Karar problemlerinin sınıflandırılması, Belirlilik altında ve Risk Altında Karar verme | | | 5 | Karar Ağaçları ve Bayes yaklaşımı | | | 6 | Belirsizlik altında karar verme | | | 7 | Fayda Teorisi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Çok ölçütlü karar verme yöntemlerine giriş | | | 10 | Çok ölçütlü karar verme: Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci | | | 11 | Oyun teorisi | | | 12 | Oyun teorisi- Devam | | | 13 | Grup Halinde Karar Verme | | | 14 | Sosyal seçim teorisi | | | 15 | Sosyal seçim teorisi | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Evren, R., Ülengin, F., Yönetimde Çok Amaçlı Karar Verme, İ.T.Ü. Rektörlüğü, 1992.
Vincke, Ph., 1992.Multi Criteria Decision Aid. John Wiley & Sons, Inc., WestSussex.
Simon, H. A. Administrative Behavior: A Study of Decision-Making Processes in Administrative Organizations, New York : Free Press, c1997.
Yoon, K.P. and Hwang C-L., 1995. Multi Attribute Decision Making: An Introduction.Sage University Papers Series, Quantitative Applications in the Social Sciences, No 07-104, Sage Pubn., London |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 75 | Proje Sunma | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rapor Sunma | 1 | 3 | 3 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ6 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|