|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | EM202 | Yöneylem Araştırması I | Zorunlu | 2 | 4 | 6 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğrencilerine Yöneylem Araştırmasını tanıtmak, Deterministik Yöntemler hakkında bilgilendirmek ve uygulama becerisi kazandırmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Hamid YILMAZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yöneylem Araştırması (YA)’nın tanımını, tarihçesini ve metodolojisini bilmek | 2 | YA tekniklerine genel bakış, YA’nın diğer bilim dalları ile ilişkisini bilmek | 3 | YA’nın uygulama alanlarını bilmek ve uygulamadan örnekleri tanımak | 4 | Doğrusal Programlama (DP) ve özelliklerini bilmek, DP’nın grafik çözümünü uygulamak ve yorumlamak | 5 | DP modelinin Simpleks çözümünde standart form ve temel çözümleri ve anlamlarını bilmek | 6 | DP model çözümlerinden Primal Simpleks, Yapay Başlangıç Çözümünü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem- hangi tür DP problemlerinin çözümüne uygulanabileceğini ayırabilmek ve kullanabilmek | 7 | Dual Simpleks Yöntemi DP’nın hangi tür modeline uygulayacağını bilmek | 8 | Simpleks Yöntemde özel durumları özellikleriyle bilmek, çözümlerini ve sonuçlarını yorumlayabilmek | 9 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | 10 | DP’nın duyarlılık analizini modelin çeşitli parametrelerinde oluşacak değişiklikleri hesap edebilmek ve ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilmek. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Yöneylem Araştırması (YA)’nın Tanımı Tarihçesi Metodolojisi, YA Tekniklerine Genel Bakış, YA’nın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YA’nın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri, Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DP’nın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem, Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler, Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler, Ulaştırma Modelleri, Tam sayılı Algoritmalar | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş, Doğrusal Programlamaya Giriş
| | | 2 | Doğrusal Programlama, Model Kurma
| | | 3 | Doğrusal Programlama, Model Kurma
| | | 4 | Doğrusal Programlama, Model Kurma
| | | 5 | Matematiksel Model Üzerinde Özel İşlemler
| | | 6 | Matematiksel Modelin Matrissel Gösterimi ve Gerekli Özellikleri | | | 7 | Doğrusal Programlama Örnekleri
| | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Doğrusal Programlama Kuramsal Esasları | | | 10 | Doğrusal Programlama Kavramları ve Dışbükeylik | | | 11 | Uçnokta Teoremi, Temel Uygun Çözüm ve Uç nokta İlişkisi | | | 12 | Grafik Çözüm | | | 13 | Analitik Çözüm | | | 14 | Ardışık Sayısal Çözüm | | | 15 | Simplex Algoritması | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayan Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, 6. Basımdan Çeviri, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000
Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, Ninth Ed., Pearson, 2011.
Introduction to Operations Research, Frederich S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Ninth Ed. McGraw-Hill, 2010
Operations Research, T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997.
MATLAB ve Mühendislik Uygulamaları, Kubat C., A.U., ALFA Yayınları, 2003 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 75 | Ev Ödevi | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 | Rapor | 1 | 16 | 16 | Ev Ödevi | 1 | 18 | 18 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | ÖÇ7 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 1 | ÖÇ8 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | ÖÇ9 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | ÖÇ10 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|