|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ANT102 | Türk Dili II | Zorunlu | 1 | 2 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Okt. TUĞBA AKKOYUN KOÇ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek; | 2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek; | 3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek; | 4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek; | 5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek; | 6 | Türkçe’nin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak; | 7 | Türkçe sesbilgisi kurallarını anlatabilmek; | 8 | Biçim birimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek; | 9 | imla ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek; | 10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek; | 11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek; | 12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek; |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Anlatım kavramı. Düşünceyi geliştirme yolları. Anlatım biçimleri. Okuma, dinleme, konuşma ve yazmanın genel özellikleri. Sözlü anlatım ve sözlü anlatım türleri. Yazılı anlatım ve yazılı anlatım türleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genel olarak anlatım kavramı ve özelliklerinin kavratılması.
| Sözlü anlatım Soru-Cevap | | 2 | Sözlü ve yazılı anlatımda düşünce geliştirme yollarının açıklanması. (Tanımlama, örnekleme, karşılaştırma, alıntılama vb gibi.) | Sözlü anlatım Açıklama | | 3 | Anlatım biçimlerinin örneklerle kavratılması. (Açıklayıcı anlatım, tartışmacı anlatım, öyküleyici anlatım, betimleyici anlatım.)
| Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | | 4 | Nesnel-öznel, doğrudan-dolaylı, düz ve mecazlı anlatım. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | | 5 | Dilin dört ana etkinliği olan okuma, dinleme, konuşma ve yazmanın temel özelliklerinin açıklanması ve türlerinin tartışılması.
| Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Araştırma | | 6 | Konuşma: Etkili ve güzel konuşmanın öneminin kavratılması, iyi bir konuşmacının özelliklerini benimsetilmesi. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Sunum | | 7 | Konuşma çeşitleri: Konferans, panel, seminer, açık oturum, münazara gibi konuşma türlerinin örneklerle açıklanması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Sunum | | 8 | Arasınav | Yazılı Sınav | | 9 | Yazılı anlatım: Konu seçimi, konunun sınırlandırılması, ana ve yan düşüncelerin saptanması, planlama gibi yazma aşamaları üzerinde durulması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Uygulama | | 10 | Yazılı anlatım türleri-I: Makale, fıkra, eleştiri, deneme, söyleşi, röportaj, gezi, anı, biyografi, otobiyografi gibi, düşünce değeri olan türlerin örneklerle ortaya konması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap Uygulama | | 11 | Yazılı anlatım türleri-II: Şiir, roman, hikâye, tiyatro gibi, sanat değeri olan yazılar hakkında bilgi verilmesi. Şiir türünün Türk edebiyatındaki gelişiminin açıklanması | Sözlü anlatım İnceleme Açıklama Uygulama | | 12 | Cumhuriyet dönemi Türk şiirinden örneklerin çözümlenmesi. | Sözlü anlatım İnceleme Açıklama Uygulama | | 13 | Hikâye türünün Türk edebiyatındaki gelişim çizgisi ve Cumhuriyet Dönemi Türk hikâyeciliğinin özelliklerinin açıklanması. | Sözlü anlatım İnceleme Açıklama Uygulama | | 14 | Cumhuriyet dönemi Türk hikâyelerinden seçilen örneklerin çözümlenmesi. | Sözlü anlatım İnceleme Açıklama Uygulama | | 15 | Final Sınavı | Yazılı Sınav | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Kitapları: 1. Aktaş, Şerif. Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ, 2002. 2. Taşer, Suat. Örneklerle Konuşma Eğitimi. İstanbul: Papirüs Yay., 2000. Yardımcı Kitaplar: 1. Hepçilingirler, Feyza. Türkçe Off. İstanbul: Remzi Yay.,1999. 2. Kolcu, Ali İhsan. Cumhuriyet Edebiyatı-1:Şiir. Erzurum: Salkımsöğüt, 2008. 3. Kolcu, Ali İhsan. Cumhuriyet Edebiyatı-2:Hikaye ve Roman. Erzurum: Salkımsöğüt, 2009. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 5 | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 5 | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | 5 | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | 5 | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | 5 | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | 5 | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | 5 | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | 5 | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | 5 | ÖÇ12 | | | | | | | | | | | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|