BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TRH410Tarih FelsefesiZorunlu482
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Tarih felsefesi ile ilgili görüş ileri süren tarihçi ve felsefeciler, Tarih felsefesinin tanımı ve Türk kültüründe tarihin kaynakları, tarihin unsurları, tarihin diğer bilimlerle ilişkisi, tarihin genel kavramları hakkında genel bilgi ve kanaat oluşturmak amaçlanmaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi YILDIRAY YILDIRIM
Öğrenme Çıktıları
1Tarih felsefesinin günümüze kadarki aşamalarının öğrenilmesi,
2Tarihin olayların yorumlanması kabiliyetlerinin artırılması,
3Analitik düşüncenin gelişmesi,
4Farklı sosyal bilimlerden istifade edilmesi
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu ders; tarih, felsefe ve tarih felsefesi kavramlarını detaylı bir şekilde tartışarak Antik Çağlarda ve Orta Çağ'da tarih anlayışı ve önemli antik tarihçiler, Yunan-Roma tarih yazımı ve felsefesi, İslami tarih yazımı ve anlayışı, İbn Haldun'un tarih anlayışı, Rönesans ve Aydınlanma Çağı'nda tarih anlayışı, Herder'in, Kant'ın, Hegel'in, Marx'ın tarih anlayışları, 20. yüzyıl tarih yazımındaki değişimler gibi çeşitli konuları kapsamaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tarih ve Felsefe Kavramları Nedir? Tarih Felsefesi Nedir? Tarihin yapısı, nesnesi, yöntemi ve değeri.
2Antik ve Orta Çağda Tarih anlayışı, Augustinus, Heredotos ve Thoukydides, Tacitus ve Livius, Roma Tarih yazımı.
3Yunan-Roma Tarih yazımının özellikleri; İnsancılık, Tözcülük, Hristiyan Tarih yazımının genel özellikleri ve değerlendirilmesi.
4İslam Ortaçağı tarih yazımı ve anlayışı, İbni Haldun ve bilimlerin sınıflandırılması.
5İbni Haldun’nun tarih anlayışı, Ortaçağda İslam ve Hristiyan tarih anlayışına genel bir bakış.
6Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih, Rönesans ve Aydınlanmacı tarih felsefesi.
7Herder’in Tarih felsefesi, 19. Yy tarih Felsefesi.
8Ara Sınav,
9Kant’ın Tarih anlayışı, Alman İdealizmi genel değerlendirme.
10Alman İdealizmi Fichte ve Schelling, Hegel’in Tarih anlayışı.
11Hegel, Tarih ve akıl; Romantik Tarih anlayışının değerlendirmesi, İdealizm sonrasında Tarih kavramı.
12 İdealizm eleştirisi ve Pozitivist Tarih anlayışı, Marksist Tarih anlayışı.
1320. Yy tarih anlayışı, yeni Kantçılık, Dilthey ve yeni Hegelcilik, Spengler, Toynbee ve Döngüsel tarih anlayışı.
14Frankfurt okulu, Yapısalcı ve Varoluşçu tarih anlayışlarının değerlendirmesi, 20. Yy Tarih anlayışının genel değerlendirmesi.
15Genel tekrar,
16Yarıyıl Sonu Sınavı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, W.H. Walsh, Tarih Felsefesine Giriş, Gustave Le Bon, Tarih Felsefesi, Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?, R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, R.G. Collingwood, Tarihin İlkeleri.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma166
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma199
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9
ÖÇ1343432432
ÖÇ2433432432
ÖÇ3433355432
ÖÇ4423244344
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek