Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH307 | Osmanlı Yenileşme ve Fikir Hareketleri I | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Osmanlı Devleti'nin son 300 yıllık duraklama ve çöküş evrelerinde, bunlardan kurtulmak için gösterdiği bir çok girişim, çaba ve gelişmeler söz konusudur. XVI. yüzyıldan itibaren izlerini takip edebildiğimiz bu gelişmeler kimi zaman hiç dikkate alınmamış, kimi zaman bunlar yerinde olmamış, kimi zaman da destek bulmuş ama başarılı olamamıştır. Başarılı olanlarla da 1918 yılına gelinmiş bunun içerisinden Türkiye Cumhuriyeti doğmuştur. Bu dersin amacı, söz konusu süreçteki olaylar ve kişiler zincirinin sebeplerini ve sonuçlarını ele almaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Esat AKTAŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Osmanlı yenileşme tarihinin kaynaklarını bilir, | 2 | Osmanlı Devleti’nin geri kalış sebeplerini bilerek Avrupa ile kıyaslamasını yapar | 3 | Topluma ilk defa tesis edilen bir yeniliğin sonuçlarını analiz eder, | 4 | Osmanlı tarihinde siyasal düşüncelerin etkilerini sorgular, | 5 | 17. Yüzyıldan Tanzimat Dönemi’ne kadar yenilikleri bilir, süreç içindeki farkı anlar | 6 | Yenileşmede siyasal iktidarın rolünü analiz eder, |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Osmanlı Devleti’nin gerilemeye başlamasıyla birlikte çeşitli tedbirler alınmaya başlanmıştır. 17. Yüzyıldan itibaren devletin kendini yeniden toparlaması adına girişimlerde bulunulmuştur. 18. Yüzyıldan itibaren bu yenileşme çabalarında modern Avrupa’ya ayak uydurmak temel amaç olmuştur. Dersin içeriğini de Osmanlı Devleti’nin ilk yenileşme çabaları olarak kabul edilen 17. Yüzyılın başlangıcından Tanzimat dönemine kadar yapılan faaliyetler oluşturmaktadır. 17. yüzyıl ıslahat ve ıslahatçıları, Lale Devri yenileşme hareketleri, I. Mahmud, III. Mustafa, I. Abdülhamid, III. Selim ve II. Mahmud dönemleri başlıklarıyla askeri, idari, sosyal ve ekonomik alanlardaki yenileşme faaliyetleri incelenmektedir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Osmanlı’da ıslahata duyulan ihtiyaç | | | 2 | Koçi Bey ve düzenin sağlanmasına dair fikirler | | | 3 | 17. yüzyıl ıslahat ve ıslahatçıları | | | 4 | Lale Devri | | | 5 | Osmanlı’da Matbaa | | | 6 | I. Mahmud ve III. Mustafa Dönemi yenilikleri | | | 7 | I. Abdülhamid Dönemi yenilikleri | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit | | | 10 | III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit | | | 11 | III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit | | | 12 | II. Mahmud Dönemi yenilikleri | | | 13 | II. Mahmud Dönemi yenilikleri | | | 14 | Sened-i İttifak | | | 15 | Yeniçeri Ocağı’nın Kaldırılması ve Asakir-i Mansure-i Muhammediye’nin Kuruluşu | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı, | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
-Necdet Hayta-Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri (XVII. Yüzyıl Başlarından Yıkılışa Kadar), Gazi Kitabevi, Ankara 2017.
-Gülbende Kuray, “Türkiye’de Bir Machiavelli: Koçi Bey”
-Mustafa Akbulut, “İbrahim Müteferrika ve İlk Türk Matbaası”,
-Ahmet Yaramış, “Yeniçeri Ocağı’nın Kaldırılması ve Yerine Asakir-i Mansure-i Muhammediye’nin Kurulması”,
-Halil İnalcık, “Sened-i İttifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu”, |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|