|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH405B | Çağdaş Türk Dünyası Tarihi | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk Dünyasının tarihi devirlerden günümüze uzanan çizgide tanıtımının yapılması, kültür birliğini doğuran sebepler ve Türk Dünyasının kültür müşterekleriyle siyasi ve ekonomik alandaki gelişmeler anlatılacaktır. Türk Dünyası hakkında kültürel, siyasî ve ekonomik gelişmeler hakkında bilgi edinmek amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Mehmet EŞKİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Çağdaş Türk Dünyası Tarihi ile ilgili kaynakları listeler. | 2 | Çağdaş Türk Dünyası'nın coğrafi konumlarını kavrar. | 3 | Çağdaş Türk Dünyası'nın XVI. yüzyıldan itibaren tarihçelerini inceler. | 4 | Büyük devletlerin, Kuzey Kıbrıs, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan ve Özbekistan Cumhuriyetlerine dair politikalarını sorgular. | 5 | Araştırmaya yönelerek, alana dair yeni bilgi ve fikirler üretir. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler) Topluluklarının Dünü-Bugünü hakkında Değerlendirmelerde bulunmak. Türk Cumhuriyetlerinin Bağımsızlığa Kavuşmasında Siyasi, Ekonomik ve Kültürel Faktörler üzerinde durmak. Çarlık Rusyasi-Sovyet Rusya ve Rusya Federasyonunun Türk Cumhuriyetleri-Topluluklarına yönelik siyasetlerini irdelemek. Türkiye-Türk Dünyası arasındaki sisyasi, Sosyal ve Kültürel ilişkileri değerlendirmek. Bağımsız Türk Cumhuriyetlerini Tarih-Kültür-Sanat-Eğirim ve Ekonomik gelişmelerini incelemek. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin Tanımı, İçeriği, Kaynakları, Kıbrıs: Coğrafi konumu ve tarihçesi, | | | 2 | Kıbrıs: Kıbrıs Sorunu, Kıbrıs: Nüfusu, ekonomisi, kültürel ve dini hayatı. | | | 3 | Azerbaycan: Coğrafi konumu, XVI. yüzyıldan itibaren tarihçesi, Rusya hâkimiyetine girmesi, Azerbaycan Halk Cumhuriyeti ve SSCB yönetimine girmesi, | | | 4 | Azerbaycan: Bağımsızlığını kazanması, idari ve siyasal yapısı, ekonomisi, nüfusu, kültürel ve dini hayatı, Kazakistan: Coğrafi onumu, XVI. yüzyıldan itibaren tarihçesi, Rusya hâkimiyetine girmesi ve isyanlar, | | | 5 | Kazakistan: Alaş-Orda hareketi, SSCB yönetimine girmesi, Bağımsızlığını kazanması, İdari ve siyasal yapısı, ekonomisi, nüfusu, kültürel ve dini hayatı, | | | 6 | Kırgızistan: Coğrafi konumu, XVI. yüzyıldan itibaren tarihçesi, Rusya hâkimiyetine girmesi, isyanlar ve SSCB dönemi, İdari ve siyasal yapısı, Lale ve Mavi devrimler, ekonomisi, nüfusu, kültürel ve dini hayatı, Özbekistan: Coğrafi onumu, tarihçesi, Rusya hâkimiyetine girmesi, isyanlar, Basmacı Hareketi ve SSCB dönemi, | | | 7 | Özbekistan: İdari ve siyasal yapısı, ekonomisi, nüfusu, kültürel ve dini hayatı, Türkmenistan: Coğrafi konumu, tarihçesi, Rusya hâkimiyetine girmesi, isyanlar, Basmacı Hareketi ve SSCB dönemi, | | | 8 | Ara Sınav, | | | 9 | Türkmenistan: İdari ve siyasal yapısı, ekonomisi, nüfusu, kültürel ve dini hayatı, Doğu Türkistan, | | | 10 | Sibirya Türkleri: Saha, Altay, Tuva, Hakas Otonom Cumhuriyetleri, İdil Ural Türkleri: Tataristan Otonom Cumhuriyeti, | | | 11 | İdil Ural Türkleri: Başkurdistan ve Çuvaşistan Otonom Cumhuriyetleri, Kırım Türkleri ve Cedidcilik Hareketi, | | | 12 | Gagauz Yeri, Tacikistan ve Afganistan Türkleri, | | | 13 | Ortadoğu Türkleri I : Irak ve Suriye, Ortadoğu Türkleri II: İran, | | | 14 | Balkan Türkleri I: Bulgaristan ve Romanya, Balkan Türkleri II: Yunanistan, Makedonya ve Kosova, | | | 15 | Genel tekrar, | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı, | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Saadettin Gömeç, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara 2006. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 1 | 14 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 12 | 24 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 12 | 24 | Ev Ödevi | 2 | 12 | 24 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 | 5 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 5 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|