BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TRH309BOsmanlı Yenileşme ve Fikir Hareketleri IZorunlu353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Osmanlı Devleti'nin son 300 yıllık duraklama ve çöküş evrelerinde, bunlardan kurtulmak için gösterdiği bir çok girişim, çaba ve gelişmeler söz konusudur. XVI. yüzyıldan itibaren izlerini takip edebildiğimiz bu gelişmeler kimi zaman hiç dikkate alınmamış, kimi zaman bunlar yerinde olmamış, kimi zaman da destek bulmuş ama başarılı olamamıştır. Başarılı olanlarla da 1918 yılına gelinmiş bunun içerisinden Türkiye Cumhuriyeti doğmuştur. Bu dersin amacı, söz konusu süreçteki olaylar ve kişiler zincirinin sebeplerini ve sonuçlarını ele almaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Esat AKTAŞ
Öğrenme Çıktıları
1Osmanlı yenileşme tarihinin kaynaklarını bilir,
2Osmanlı Devleti’nin geri kalış sebeplerini bilerek Avrupa ile kıyaslamasını yapar
3Topluma ilk defa tesis edilen bir yeniliğin sonuçlarını analiz eder,
4Osmanlı tarihinde siyasal düşüncelerin etkilerini sorgular,
517. Yüzyıldan Tanzimat Dönemi’ne kadar yenilikleri bilir, süreç içindeki farkı anlar
6Yenileşmede siyasal iktidarın rolünü analiz eder,
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Osmanlı Devleti’nin gerilemeye başlamasıyla birlikte çeşitli tedbirler alınmaya başlanmıştır. 17. Yüzyıldan itibaren devletin kendini yeniden toparlaması adına girişimlerde bulunulmuştur. 18. Yüzyıldan itibaren bu yenileşme çabalarında modern Avrupa’ya ayak uydurmak temel amaç olmuştur. Dersin içeriğini de Osmanlı Devleti’nin ilk yenileşme çabaları olarak kabul edilen 17. Yüzyılın başlangıcından Tanzimat dönemine kadar yapılan faaliyetler oluşturmaktadır. 17. yüzyıl ıslahat ve ıslahatçıları, Lale Devri yenileşme hareketleri, I. Mahmud, III. Mustafa, I. Abdülhamid, III. Selim ve II. Mahmud dönemleri başlıklarıyla askeri, idari, sosyal ve ekonomik alanlardaki yenileşme faaliyetleri incelenmektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Osmanlı’da ıslahata duyulan ihtiyaç
2Koçi Bey ve düzenin sağlanmasına dair fikirler
317. yüzyıl ıslahat ve ıslahatçıları
4Lale Devri
5Osmanlı’da Matbaa
6I. Mahmud ve III. Mustafa Dönemi yenilikleri
7I. Abdülhamid Dönemi yenilikleri
8Ara Sınav
9III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit
10III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit
11III. Selim Dönemi: Nizam-ı Cedit
12II. Mahmud Dönemi yenilikleri
13II. Mahmud Dönemi yenilikleri
14Sened-i İttifak
15Yeniçeri Ocağı’nın Kaldırılması ve Asakir-i Mansure-i Muhammediye’nin Kuruluşu
16Yarıyıl Sonu Sınavı,
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
-Necdet Hayta-Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri (XVII. Yüzyıl Başlarından Yıkılışa Kadar), Gazi Kitabevi, Ankara 2017. -Gülbende Kuray, “Türkiye’de Bir Machiavelli: Koçi Bey” -Mustafa Akbulut, “İbrahim Müteferrika ve İlk Türk Matbaası”, -Ahmet Yaramış, “Yeniçeri Ocağı’nın Kaldırılması ve Yerine Asakir-i Mansure-i Muhammediye’nin Kurulması”, -Halil İnalcık, “Sened-i İttifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu”,
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma177
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9
ÖÇ1445235213
ÖÇ2542255432
ÖÇ3145323423
ÖÇ4354513542
ÖÇ5354213543
ÖÇ6221523215
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek