|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH410 | Tarih Felsefesi | Zorunlu | 4 | 8 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Tarih felsefesi ile ilgili görüş ileri süren tarihçi ve felsefeciler, Tarih felsefesinin tanımı ve Türk kültüründe tarihin kaynakları, tarihin unsurları, tarihin diğer bilimlerle ilişkisi, tarihin genel kavramları hakkında genel bilgi ve kanaat oluşturmak amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi YILDIRAY YILDIRIM | Öğrenme Çıktıları | 1 | Tarih felsefesinin günümüze kadarki aşamalarının öğrenilmesi, | 2 | Tarihin olayların yorumlanması kabiliyetlerinin artırılması, | 3 | Analitik düşüncenin gelişmesi, | 4 | Farklı sosyal bilimlerden istifade edilmesi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Bu ders; tarih, felsefe ve tarih felsefesi kavramlarını detaylı bir şekilde tartışarak Antik Çağlarda ve Orta Çağ'da tarih anlayışı ve önemli antik tarihçiler, Yunan-Roma tarih yazımı ve felsefesi, İslami tarih yazımı ve anlayışı, İbn Haldun'un tarih anlayışı, Rönesans ve Aydınlanma Çağı'nda tarih anlayışı, Herder'in, Kant'ın, Hegel'in, Marx'ın tarih anlayışları, 20. yüzyıl tarih yazımındaki değişimler gibi çeşitli konuları kapsamaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tarih ve Felsefe Kavramları Nedir? Tarih Felsefesi Nedir? Tarihin yapısı, nesnesi, yöntemi ve değeri. | | | 2 | Antik ve Orta Çağda Tarih anlayışı, Augustinus, Heredotos ve Thoukydides, Tacitus ve Livius, Roma Tarih yazımı. | | | 3 | Yunan-Roma Tarih yazımının özellikleri; İnsancılık, Tözcülük, Hristiyan Tarih yazımının genel özellikleri ve değerlendirilmesi. | | | 4 | İslam Ortaçağı tarih yazımı ve anlayışı, İbni Haldun ve bilimlerin sınıflandırılması. | | | 5 | İbni Haldun’nun tarih anlayışı, Ortaçağda İslam ve Hristiyan tarih anlayışına genel bir bakış. | | | 6 | Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih, Rönesans ve Aydınlanmacı tarih felsefesi. | | | 7 | Herder’in Tarih felsefesi, 19. Yy tarih Felsefesi. | | | 8 | Ara Sınav, | | | 9 | Kant’ın Tarih anlayışı, Alman İdealizmi genel değerlendirme. | | | 10 | Alman İdealizmi Fichte ve Schelling, Hegel’in Tarih anlayışı. | | | 11 | Hegel, Tarih ve akıl; Romantik Tarih anlayışının değerlendirmesi, İdealizm sonrasında Tarih kavramı. | | | 12 | İdealizm eleştirisi ve Pozitivist Tarih anlayışı, Marksist Tarih anlayışı. | | | 13 | 20. Yy tarih anlayışı, yeni Kantçılık, Dilthey ve yeni Hegelcilik, Spengler, Toynbee ve Döngüsel tarih anlayışı. | | | 14 | Frankfurt okulu, Yapısalcı ve Varoluşçu tarih anlayışlarının değerlendirmesi, 20. Yy Tarih anlayışının genel değerlendirmesi. | | | 15 | Genel tekrar, | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Doğan Özlem, Tarih Felsefesi,
W.H. Walsh, Tarih Felsefesine Giriş,
Gustave Le Bon, Tarih Felsefesi,
Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?,
R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı,
R.G. Collingwood, Tarihin İlkeleri. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|