|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH312B | Osmanlı Yenileşme ve Fikir Hareketleri II | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin son 300 yıllık duraklama ve çöküş evrelerinde, bunlardan kurtulmak için gösterdiği bir çok girişim, çaba ve gelişmeler söz konusudur. XVI. yüzyıldan itibaren izlerini takip edebildiğimiz bu gelişmeler kimi zaman hiç dikkate alınmamış, kimi zaman bunlar yerinde olmamış, kimi zaman da destek bulmuş ama başarılı olamamıştır. Başarılı olanlarla da 1918 yılına gelinmiş bunun içerisinden Türkiye Cumhuriyeti doğmuştur. Bu dersin amacı, söz konusu süreçteki olaylar ve kişiler zincirinin sebeplerini ve sonuçlarını ele almaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Esat AKTAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Osmanlı yenileşme tarihinin kaynaklarını bilir, | 2 | Yenilik, ıslahat, devrim kavramlarını analiz eder, | 3 | Topluma ilk defa tesis edilen bir yeniliğin sonuçlarını analiz eder, | 4 | Osmanlı tarihinde siyasal düşüncelerin etkilerini sorgular, | 5 | XVIII. yy. daki yenilikler ile XIX. yy.daki yenilikleri karşılaştırır, | 6 | Yenileşmede siyasal iktidarın rolünü analiz eder, |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin gerilemeye başlamasıyla birlikte çeşitli tedbirler alınmaya başlanmıştır. 17. Yüzyıldan itibaren devletin kendini yeniden toparlaması adına girişimlerde bulunulmuştur. 18. Yüzyıldan itibaren bu yenileşme çabalarında modern Avrupa’ya ayak uydurmak temel amaç olmuştur. Dersin içeriğini de Osmanlı Devleti’nin Tanzimat Dönemi’nden başlayarak I. ve II. Meşrutiyet dönemleri başlıklarıyla Birinci Dünya Savaşı’nın sonuna kadar yapılmaya çalışılan yenileşme hareketleri ve devletin kurtuluşu için Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık gibi fikir akımları oluşturmaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tanzimat Dönemi ve Tanzimat Fermanı | | | 2 | Islahat Fermanı | | | 3 | Tanzimat’ın uygulanışı ve sosyal tepkiler | | | 4 | Sultan Abdülmecid Dönemi Yenilikleri | | | 5 | Sultan Abdülaziz Dönemi Yenilikleri | | | 6 | Sultan Abdülaziz Dönemi Yenilikleri | | | 7 | I. Meşrutiyet Dönemi: I. Meşrutiyet’in İlanı ve Kanun-ı Esasi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | I. Meşrutiyet Dönemi: II. Abdülhamid Dönemi Yenilikleri | | | 10 | II. Meşrutiyet Dönemi Yenilikleri | | | 11 | Yeni Osmanlılar, Jön Türkler | | | 12 | İttihat ve Terakki | | | 13 | Osmanlıcılık | | | 14 | İslamcılık, Batıcılık | | | 15 | Türkçülük | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı, | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | -Necdet Hayta-Uğur Ünal, Osmanlı Devleti’nde Yenileşme Hareketleri (XVII. Yüzyıl Başlarından Yıkılışa Kadar), Gazi Kitabevi, Ankara 2017.
-Halil İnalcık, “Sened-i İttifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu”,
-Halil İnalcık, “Tanzimat’ın Uygulanması ve Sosyal Tepkiler”,
-Tarık Zafer Tunaya, “Kanun-ı Esasi ve Türkiye’de Anayasa Geleneği”,
-Orhan Koloğlu, “Osmanlı Basını: İçeriği ve Rejimi”,
-Vahdettin Engin, “Osmanlı Devleti’nin Demiryolu Siyaseti”,
-İlber Ortaylı, “Bir Aydın Grubu: Yeni Osmanlılar”,
-Sina Akşin, “Jön Türkler”,
-Sina Akşin, “İttihat ve Terakki”,
-Şükrü Hanioğlu, “Osmanlıcılık”,
-Şerif Mardin, “İslamcılık”,
-Şükrü Hanioğlu, “Batıcılık”,
-Yusuf Sarınay, “İmparatorluktan Cumhuriyete Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu ve Gelişimi”,
-Yılmaz Özakpınar, “Türk Düşünce Tarihinde Ziya Gökalp’in Yeri”, | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | ÖÇ4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|