Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-RPD303 | Psikolojik Testler | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin temel amacı, rehberlik ve psikolojik danışma alanında kullanılan temel psikolojik testleri tanıtmak, puanlama ve değerlendirme ölçütlerini açıklamak ve uygulamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi İhsan AKEREN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Psikolojik test nedir? Bireyi tanımada psikolojik testlerin kullanımı ve psikolojik testlerin tarihçesi. | 2 | Psikolojik testlerin sınıflandırılması. | 3 | Ölçme, ölçekler ve değerlendirme ,istatistiksel yöntemler | 4 | Test puanlarının yorumlanması, güvenirlik ve geçerlik, madde analizi | 5 | Türkiye'de kullanılan ilgi-tutum, yetenek, gelişim ve zeka testleri. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Eğitimde Araştırma Yöntemleri
İstatistik I
İstatistik II |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
*Derste kullanılacak kaynakların öğrenci tarafından temin edilmesi gerekmektedir. Bu konular teorik derste işlenecek, uygulamada konu ile ilgili uygulamalar yaptırılacaktır.
**Uygulama ödevleri belirtilen haftalarda öğrenci tarafından çıktı alınıp ilgili ders hocasına teslim edilmelidir. Zamanında teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır. |
Dersin İçeriği |
Psikolojide ölçme ve ölçüm türleri, ölçüm araçlarında geçerlik, güvenirlik ve hatalar, psikometrik yaklaşımlar, geliştirilen ölçme araçları (kişilik, yetenek, ilgi-tutum ve zeka testleri). |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Psikolojik test nedir? Bireyi tanımada psikolojik testlerin kullanımı ve psikolojik testlerin tarihçesi | | | 2 | Psikolojik testlerin sınıflandırılması | | | 3 | Ölçme, ölçekler ve değerlendirme ,istatistiksel yöntemler | | | 4 | Test puanlarının yorumlanması, güvenirlik ve geçerlik, madde analizi | | | 5 | Psikolojik testlerin kullanımı ve etik kurallar | | | 6 | Türkiye’de kullanılan zeka testleri (Alexander, Catell 2A,3A; insan resmi çizme) | | | 7 | Türkiye’de kullanılan zeka testleri (Porteus, Stanford-Binet, Wechsler) | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Zeka testleri Uygulamaların değerlendirilmesi | | | 10 | Türkiye’de kullanılan gelişim testleri (Ankara, Bender, Benton, Bourdon,D2) | | | 11 | Türkiye’de kullanılan gelişim testleri (Denver, Frankfurter, Gesell, Metropolitan, Peabody) | | | 12 | Gelişim testleri uygulamalarının değerlendirilmesi | | | 13 | Türkiye’de kullanılan kişilik testleri (16 faktör, CAT, Bir İnsan Çiz, Minnesota) | | | 14 | Türkiye’de kullanılan kişilik testleri (MMPI, Rorschach, TAT, Louisa ) | | | 15 | Kişilik testleri uygulamalarının değerlendirilmesi | | | 16 | Yıl sonu sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Özgüven, İ.E. (2020). Psikolojik Testler. (16. Bs). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2. Gençdoğan, B. (2021). Psikolojik Testler. (16. Bs). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3. Güneri, E. (2016). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler: Zeka Testleri. Cilt I. İstanbul: Kaknüs Yayınları
4. Güneri, E. (2016). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler: Gelişim Testleri. Cilt II. İstanbul: Kaknüs Yayınları
5. Güneri, E. (2016). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler: Kişilik Testleri. Cilt III. İstanbul: Kaknüs Yayınları |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 20 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 4 | 1 | | | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ2 | 1 | 3 | 1 | | | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ3 | 1 | 4 | 1 | | | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 4 | 1 | | | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ5 | 1 | 3 | 1 | | | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|