|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SÇG209B2 | Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların okula hazırbulunuşluğu ve okula uyum sürecini açıklayabilmelerini, bu doğrultuda etkinlikler planlayıp, uygulayabilmelerini sağlamak, ilkokula geçişi kolaylaştırıcı çalışmaları planlamalarını sağlamaktır. Okul öncesi dönem çocukların erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini, eğitimini bilme, okuma-yazmaya hazırlık çalışmalarını planlayıp, uygulayabilmelerini sağlamak diğer amacı arasındadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Ceren ARI ARAT | Öğrenme Çıktıları | 1 | Okula hazırbulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar, okula hazırbulunuşluğu etkileyen sosyal, duygusal, bilişsel, psikomotor faktörleri bilir ve açıklar | 2 | Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler. | 3 | Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler. | 4 | Çocukların okur-yazarlık becerilerini destekleyecek eğitim ortamını ve materyalleri hazırlayarak etkinlikler düzenlerler. Ailelere bu konuda rehberlik ederler. | 5 | Okuma yazmaya hazırlık ile ilgili yapılmış araştırmaları bilimsel açıdan değerlendirir ve eleştirirler. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme, okula uyum sürecinde aile, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim program | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Okula uyum tanımlanması, okula uyumu etkileyen faktörler | | | 2 | Okula uyum sürecinde paydaşların görevleri, sorumlulukları | | | 3 | Okula uyumu desteklemede örnek etkinliklerin incelenmesi | | | 4 | Hazırbulunuşluğun tanımı, hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler, boyutlar | | | 5 | Hazırbulunuşlukla ilgili yaklaşımlar | | | 6 | Hazırbulunuşluğu değerlendirme | | | 7 | Yarıyıl sonu sınavı | | | 8 | Okula hazırbulunuşluğu kazandırmada örnek etkinliklerin incelenmesi | | | 9 | Okuma yazma yaklaşımları, temel kavramlar ve önemi | | | 10 | Okumayı etkileyen etmenler, okuma-yazmanın gelişimi | | | 11 | Alfabe bilgisi, Fonolojik farkındalık | | | 12 | Sözel dil becerisi, yazı farkındalığı | | | 13 | Okuma-yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama | | | 14 | Okuma-yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama | | | 15 | Genel Tekrar | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Bolat, Ö. (2021). (Ed).Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Anı yayıncılık
Erdoğan, T. (2017). (Ed.). İlkokula hazırlık ve ilkokul programları. Eğiten kitap. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 5 | 8 | 40 | Proje Sunma | 1 | 16 | 16 | Seminer | 2 | 4 | 8 | Performans | 14 | 3 | 42 | Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|