BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
SÇG209B2Okula Uyum ve Erken OkuryazarlıkZorunlu234
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların okula hazırbulunuşluğu ve okula uyum sürecini açıklayabilmelerini, bu doğrultuda etkinlikler planlayıp, uygulayabilmelerini sağlamak, ilkokula geçişi kolaylaştırıcı çalışmaları planlamalarını sağlamaktır. Okul öncesi dönem çocukların erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini, eğitimini bilme, okuma-yazmaya hazırlık çalışmalarını planlayıp, uygulayabilmelerini sağlamak diğer amacı arasındadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Ceren ARI ARAT
Öğrenme Çıktıları
1Okula hazırbulunuşluk/okul olgunluğu kavramlarını tanımlar, okula hazırbulunuşluğu etkileyen sosyal, duygusal, bilişsel, psikomotor faktörleri bilir ve açıklar
2Çocukların okula hazırbulunuşluklarını değerlendirir, temel eğitime hazırlık etkinlikleri planlar, uygular ve değerlendirir, okula uyum sürecinde ailelere yönelik rehberlik hizmetlerini planlar ve yürütürler.
3Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili bilgi edinirler. Okur-yazarlık becerisinin gelişimi ile ilgili teorileri öğrenirler.
4Çocukların okur-yazarlık becerilerini destekleyecek eğitim ortamını ve materyalleri hazırlayarak etkinlikler düzenlerler. Ailelere bu konuda rehberlik ederler.
5Okuma yazmaya hazırlık ile ilgili yapılmış araştırmaları bilimsel açıdan değerlendirir ve eleştirirler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
-
Dersin İçeriği
Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama, uygulama ve bu etkinlikleri değerlendirme, okula uyum sürecinde aile, okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, okur-yazarlık ortamı ve materyalleri. Okuma yazma becerilerinin gelişiminde ailenin önemi. Erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kullanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim program
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Okula uyum tanımlanması, okula uyumu etkileyen faktörler
2Okula uyum sürecinde paydaşların görevleri, sorumlulukları
3Okula uyumu desteklemede örnek etkinliklerin incelenmesi
4Hazırbulunuşluğun tanımı, hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler, boyutlar
5Hazırbulunuşlukla ilgili yaklaşımlar
6Hazırbulunuşluğu değerlendirme
7Yarıyıl sonu sınavı
8Okula hazırbulunuşluğu kazandırmada örnek etkinliklerin incelenmesi
9Okuma yazma yaklaşımları, temel kavramlar ve önemi
10Okumayı etkileyen etmenler, okuma-yazmanın gelişimi
11Alfabe bilgisi, Fonolojik farkındalık
12Sözel dil becerisi, yazı farkındalığı
13Okuma-yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama
14Okuma-yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama
15Genel Tekrar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Bolat, Ö. (2021). (Ed).Adım adım ilkokula başlamak okula uyum ve erken okuryazarlık eğitimi. Anı yayıncılık Erdoğan, T. (2017). (Ed.). İlkokula hazırlık ve ilkokul programları. Eğiten kitap.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Proje Hazırlama125
Proje Sunma125
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
YOK
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım5840
Proje Sunma11616
Seminer248
Performans14342
Ev Ödevi11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)119
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9
ÖÇ1511111111
ÖÇ2151115111
ÖÇ3115111511
ÖÇ4111511151
ÖÇ5111151115
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek