|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | BSM101B2 | Türk Dili I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Öğrenciye dilin doğuşu ve özellikleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, Türkçenin tarihsel gelişimini açıklamak, Türkiye Türkçesinin ses, şekil ve söz dizimi özelliklerini kavratmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Ayşegül KAYAR MUSLU
Öğr. Gör. Dr. Kenan AZILI
Öğr. Gör. Aslıhan AYTAÇ
Öğr. Figen PATIHAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dilin özelliklerini ve dil-kültür-düşünce arasındaki ilişkiyi kavrar. | 2 | Dilin kökeni hakkında tartışabilir. | 3 | Türk dilinin tarihî gelişimini ve Türklerin kullandıkları yazı sistemlerini kavrar. | 4 | Türkçenin ses bilgisi özelliklerini açıklar. | 5 | Türkçenin şekil bilgisi özelliklerini açıklar; kök, gövde, yapım eki ve çekim eki gibi unsurları belirleyebilir. | 6 | Türkçedeki sözcük türlerini ve bu sözcüklerin benzer ve farklı yönlerini açıklayabilir. | 7 | Sözcüklerin bir araya gelerek oluşturdukları grupları kavrar ve söz dizimi içinde ayırt edebilir. | 8 | Türkçenin söz dizimi özelliklerini kavrar ve cümleyi ögelerine ayırabilir. | 9 | Türkçedeki cümlelerin yapı ve anlam özelliklerini tespit edebilir. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dilin tanımı, özellikleri ve dil türleri, dil-kültür-düşünce ilişkisi
Dilin kökeni, dillerin doğuşu ile ilgili kuramlar ve dillerin sınıflandırılması
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, tarihî gelişimi (dönemleri) ve lehçelerin yayılma alanları
Yazının tarihçesi ve Türklerin kullandıkları yazı sistemleri (alfabeler)
Ses bilgisi: Seslerin sınıflandırılması, ses uyumları, ses olayları (ünlülerle ilgili ses olayları, ünsüzlerle ilgili ses olayları), vurgu, tonlama, durak.
Şekil Bilgisi 1: Ek-kök- gövde tanımları, çekim ekleri
Şekil Bilgisi 2: Yapım ekleri, sözcük türetme yolları
Sözcük Türleri 1: İsim, zamir, sıfat, zarf
Sözcük Türleri 2: Edat, bağlaç ünlem
Sözcük Türleri 3: Fiiller, fiilde kişi ve zaman kipleri
Sözcük Türleri 4: Fiilde çatı ve fiilimsiler
Sözcük Öbekleri
Cümlenin Ögeleri
Cümle Türleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dilin tanımı, özellikleri ve dil türleri, dil-kültür-düşünce ilişkisi | | | 2 | Dilin kökeni, dillerin doğuşu ile ilgili kuramlar ve dillerin sınıflandırılması | | | 3 | Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, tarihî gelişimi (dönemleri) ve lehçelerin yayılma alanları | | | 4 | Yazının tarihçesi ve Türklerin kullandıkları yazı sistemleri (alfabeler) | | | 5 | Ses bilgisi: Seslerin sınıflandırılması, ses uyumları, ses olayları (ünlülerle ilgili ses olayları, ünsüzlerle ilgili ses olayları), vurgu, tonlama, durak. | | | 6 | Şekil Bilgisi 1: Ek-kök- gövde tanımları, çekim ekleri | | | 7 | Şekil Bilgisi 2: Yapım ekleri, sözcük türetme yolları | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Sözcük Türleri 1: İsim, zamir, sıfat, zarf | | | 10 | Sözcük Türleri 2: Edat, bağlaç ünlem | | | 11 | Sözcük Türleri 3: Fiiller, fiilde kişi ve zaman kipleri | | | 12 | Sözcük Türleri 4: Fiilde çatı ve fiilimsiler | | | 13 | Sözcük Öbekleri | | | 14 | Cümlenin Ögeleri | | | 15 | Cümle Türleri | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Türk Dili I Ders Notları, Bayburt Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma Merkezi
• Türk Dil Bilgisi, Muharrem Ergin, Bayrak Yayınları, İstanbul (2012)
• Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Doğan Aksan, Türk Dil Kurumu Yayınları (2015)
• Çağdaş Türk Dili, Süer Eker, Grafiker Yayınları (2013)
• Türkçenin Dil Bilgisi, Günay Karaağaç, Akçağ Yayınları (2019).
• Türkiye Türkçesi Grameri, Zeynep Korkmaz, Türk Dil Kurumu Yayınları (2009)
• Türkçenin Grameri, Tahsin Banguoğlu, Türk Dil Kurumu Yayınları (2011)
• Türkçede Söz Dizimi, Leyla Karahan, Akçağ Yayınları (2014) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ6 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ7 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ8 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ÖÇ9 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|