BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AY102BTürk Dili IIZorunlu122
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere, Türk dilinin yapı özellikleriyle işleyiş düzenini ve zenginliğini kavratarak, onlarda ulusal birliğimizin temel unsuru olan ana dil bilincinin ve sevgisinin uyanmasını sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Recep ASALANOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Türkçenin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özeliklerini edinme ve edindiği bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarma.
2Türkçenin yapı özelliklerini, kökenine göre kelime türlerini ve yapılarına göre kelime türlerini bilme.
3Türlerine göre kelimeleri bilme.
4Yazılı ve sözlü olarak duygu ve düşüncelerini en güzel şekilde ifade etme becerisi kazanır.
5Yazılı ve sözlü kompozisyon türleri hakkında bilgi sahibi olur.
6Kültürel değerlerine ve ana diline sahip çıkar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İmla, noktalama ve kompozisyon, anlatım özellikleri, anlatım bozuklukları, anlatım biçimleri, sözlü anlatım çeşitleri, yazılı anlatım türleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Cümlenin Öğeleri
2Noktalama İşaretleri (Nokta, Virgül, Noktalı Virgül, İki Nokta, Ünlem)
3Noktalama İşaretleri (Tırnak İşareti, Ayraç)
4Yazım Kuralları (Büyük Harflerin Yazılışı, Sayıların Yazılışı, Birleşik Kelimelerin Yazılışı)
5Yazım Kuralları (Deyimlerin, İkilemelerin, Alıntı Kelimelerin ve Yabancı Özel Adların Yazılışı)
6Yazım Kuralları (Kısaltmaların ve Bazı Eklerin Yazılışları)
7Kompozisyon, Kompozisyonda Başarılı Olmanın Yöntemleri
8Ara sınav
9Kompozisyon Yazmada Yöntemler
10Anlatım Özellikleri
11Anlatım Bozuklukları
12Anlatım Bozuklukları
13Anlatım Türleri (Sözlü Anlatım)
14Anlatım Türleri (Yazılı Anlatım-Mektup, Dilekçe)
15Anlatım Türleri (Yazılı Anlatım-Hikaye, Roman, Tiyatro, Şiir)
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
TÜRK DİLİ II (Anadolu Üniversitesi), [1] Ağca, H. (1999). Yazılı anlatım. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık [2] Akbayır, S. (2011). Yazılı anlatım: nasıl yazabilirim?. Ankara: Pegem Akademi. [3] Arıcı, A.F., ve Ungan, S. (2017). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. [4] Ayrancı, B.B. ve Başkan, A. (2020). Kuram ve uygulamada yazma eğitimi. . Ankara: Pegem Akademi. [5] Beyreli, L., Çetindağ, Z., ve Celepoğlu, A. (2017). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi. [6] Emre, İ. (Ed.). (2016). Türk dili ve kompozisyon bilgisi. Ankara: Anı Yayıncılık. [7] Gaillard, P., & Şakiroğlu, M. S. (1991). Gazetecilik. İletişim Yayınları. [8] Gedizli, M. (2004). Yazabilmek: yazmaya giriş. Şûle Yayınları. [9] Göçer, A. (2019). Yazma eğitimi-yazma uğraşı: Yazı nasıl yazılır? Nasıl yazar olunur?. Ankara: Pegem Akademi. [10] Gülsoy, M. (2004). Büyübozumu: yaratıcı yazarlık (Kurmacanın bilinen sırları ve ihlal edilebilir kuralları). Can yayınları. [11] İleri, C. (1998). Yazılı anlatım türleri I-II. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları [12] Kabaş, S. (2009). Soru sorma sanatı: dünyada ve Türkiye'de röportaj ve söyleşi geleneği. Doğan Kitap. [13] Kantemir, E. (1995). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınevi. [14] Karaalioğlu, S.K. (1992). Yazmak ve konuşma sanatı kompozisyon. İnkılap Yayınları [15] Kavcar, C., Oğuzkan, A.F. ve Aksoy, Ö. (2015). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. [16] Özdemir, E. (2002). Yazınsal türler. Ankara: Bilgi Yayınevi. [17] Özdemir, E. (2005). Sözlü ve yazılı anlatım sanatı. Bilgi Yayınevi. [18] Parlatır, İ. (2009). “Öteki Edebî Türler”, Türk Dili ve Kompozisyon içinde (Ed: Z. Korkmaz vd.). Bursa: Ekin Yayınevi [19] Sevinçgül, Ö. (2010). Yazar olmak istiyorum. İstanbul: Karpe Diem Yayınları. [20] Temur, T., ve Çakıroğlu, A. (2015). Etkinliklerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi. [21] Yağcı, Ö. (2002). Cumhuriyet dönemi denemeler seçkisi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. [22] Yüzbaşıoğlu, M. (1984). Örneklerle yazılı ve sözlü anlatım bilgileri. İstanbul: Serhat Kitap. Türk Dil Kurumu (https://tdk.gov.tr/)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma326
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma339
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma339
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)54
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ144544333445
ÖÇ243344434444
ÖÇ334433444554
ÖÇ443444343444
ÖÇ544444343444
ÖÇ644334444354
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek