|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AY101B | Türk Dili I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilere, Türk dilinin yapı özellikleriyle işleyiş düzenini ve zenginliğini kavratarak, onlarda ulusal birliğimizin temel unsuru olan ana dil bilincinin ve sevgisinin uyanmasını sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Recep ASLANOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkçenin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özeliklerini edinme ve edindiği bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarma. | 2 | Dillerin türeyişini, dünya dillerinin ve Türkçenin yapı özelliklerini bilme | 3 | Dünya dillerinin sınıflandırılmasını bilme. | 4 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek. | 5 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türk Dili ve diğer diller, ses bilgisi, anlam ve görevleri bakımından kelimeler, anlam bilimi, cümle bilgisi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dil (Dil-Millet İlişkisi, Dil-Kültür İlişkisi) | | | 2 | Yeryüzündeki Diller, Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri | | | 3 | Kaynakları Bakımından Dil Aileleri, Yapı Bakımından Dil Grupları | | | 4 | Türk Dilinin Tarihi Devirleri, Türk Yazı Dilinin Tarihi Gelişimi | | | 5 | Eski Türkçe-Orta Türkçe-Yeni Türkçe-Modern Türkçe | | | 6 | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | | | 7 | Ses Bilgisi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Ses Bilgisi, Şekil Bilgisi-Kökler Ekler (Yapım ve Çekim Ekleri) | | | 10 | Anlam ve Vazifeleri Bakımından Kelimeler | | | 11 | Anlam Bilimi-Kelimede Anlam- Kelimeler Arası Anlam İlişkisi | | | 12 | Cümle Bilgisi-Kelime Gruplarının Özellikleri | | | 13 | Kelime Gruplarının Çeşitleri | | | 14 | Cümlenin Unsurları
| | | 15 | Cümle Çeşitleri ve Cümle Tahlilleri | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | TÜRK DİLİ I (Anadolu Üniversitesi), [1] Ağca, H. (1999). Yazılı anlatım. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık [2] Akbayır, S. (2011). Yazılı anlatım: nasıl yazabilirim?. Ankara: Pegem Akademi. [3] Arıcı, A.F., ve Ungan, S. (2017). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. [4] Ayrancı, B.B. ve Başkan, A. (2020). Kuram ve uygulamada yazma eğitimi. . Ankara: Pegem Akademi. [5] Beyreli, L., Çetindağ, Z., ve Celepoğlu, A. (2017). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi. [6] Emre, İ. (Ed.). (2016). Türk dili ve kompozisyon bilgisi. Ankara: Anı Yayıncılık. [7] Gaillard, P., & Şakiroğlu, M. S. (1991). Gazetecilik. İletişim Yayınları. [8] Gedizli, M. (2004). Yazabilmek: yazmaya giriş. Şûle Yayınları. [9] Göçer, A. (2019). Yazma eğitimi-yazma uğraşı: Yazı nasıl yazılır? Nasıl yazar olunur?. Ankara: Pegem Akademi. [10] Gülsoy, M. (2004). Büyübozumu: yaratıcı yazarlık (Kurmacanın bilinen sırları ve ihlal edilebilir kuralları). Can yayınları. [11] İleri, C. (1998). Yazılı anlatım türleri I-II. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları [12] Kabaş, S. (2009). Soru sorma sanatı: dünyada ve Türkiye'de röportaj ve söyleşi geleneği. Doğan Kitap. [13] Kantemir, E. (1995). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Engin Yayınevi. [14] Karaalioğlu, S.K. (1992). Yazmak ve konuşma sanatı kompozisyon. İnkılap Yayınları [15] Kavcar, C., Oğuzkan, A.F. ve Aksoy, Ö. (2015). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. [16] Özdemir, E. (2002). Yazınsal türler. Ankara: Bilgi Yayınevi. [17] Özdemir, E. (2005). Sözlü ve yazılı anlatım sanatı. Bilgi Yayınevi. [18] Parlatır, İ. (2009). “Öteki Edebî Türler”, Türk Dili ve Kompozisyon içinde (Ed: Z. Korkmaz vd.). Bursa: Ekin Yayınevi [19] Sevinçgül, Ö. (2010). Yazar olmak istiyorum. İstanbul: Karpe Diem Yayınları. [20] Temur, T., ve Çakıroğlu, A. (2015). Etkinliklerle yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi. [21] Yağcı, Ö. (2002). Cumhuriyet dönemi denemeler seçkisi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. [22] Yüzbaşıoğlu, M. (1984). Örneklerle yazılı ve sözlü anlatım bilgileri. İstanbul: Serhat Kitap. Türk Dil Kurumu (https://tdk.gov.tr/) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 17 | 1 | 17 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 1 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|