Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | LVS206B2 | Hijyen ve Sanitasyon | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
Gıdalara mikroorganizmaların ana bulaşma kaynaklarının kavratılması, Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemini kavratma, Mikrobiyolojik kontrol yöntemlerinin öğretilmesi ve kontrol yöntemlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesini öğretmek. İşletme hijyeni hakkında bilgi vermek. Su hijyeninin, hava hijyenini, personel hijyeninin ve alet ekipman hijyeni kakında bilgilendirmek Temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri hakkında bilgi vermek. Dezensektidasyon ve farelerle savaş yöntemlerini kavratmak. HACCP sistemini kavratmak |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Yahya Yasin YILMAZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Temel kavramları öğrenir ve mikroorganizma gıda ilişkisini kurar, Gıdalara mikroorganizmaların hangi ana kaynakalardan bulaşma olduğunu bilir. | 2 | Besin,işletme ve personel hijyenini bilir, Personel hijyeni hakkında bilgiye sahiptir. | 3 | Temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini bilir, | 4 | Deterjanlar ve dezenfektanları tanır | 5 | Gıda güvenliğini sağlayan sistemlerin önemini kavrar | 6 | Suyu dezenfekte etme yöntemlerini bilir | 7 | Hava hijyeninin nasıl sağlanacağını kavramıştır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi; Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemi; Bina hijyeni; Su hijyeni; Hava hijyeni; Gıda işletmelerinin temizlik ve dezenfeksiyonu; Dezensektidasyon; HACCP sistemi; Süt hijyeni; Et hijyeni; Meyve sebze hijyeni; Kanatlı ve yumurta hijyeni. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi. Gıdalara mikroorganizmaların bulaştığı ana kaynaklar. Ana kaynaklarda bulunan bakteri türleri. Gıda maddelerinde bulunan patojenik bakterilerin kaynağı. Gıdalarda bulunan mikrofloranın gelişmesi. | | | 2 | Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemi. Gıda işletmelerinin mikrobiyolojik kontrol yöntemleri. Mikrobiyolojik kontrol yöntenlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. | | | 3 | .Bina hijyeni. Malzeme ve aletlerin hijyeni. Personel hijyeni | | | 4 | Su hijyeni. Suyun önemi. Su gereksinimi. Doğada bulunan su türleri. Suların kirlenmesi. Suların temizlenmesi (klorla dezenfeksiyonu, ozonla dezenfeksiyonu, ısıl işlemle dezenfeksiyonu, ultraviyole ışın ile dezenfeksiyonu, potasyum permanganat ile dezenfeksiyonu, iyotla dezenfeksiyonu) | | | 5 | Suyun fiziksel özellikleri. Suyun kimyasal özellikleri. Suyun mikrobiyolojik özellikleri. Suyun fiziksel analizleri. Suyun kimyasal analizleri. Suyun mikrobiyolojik analizleri.Suyun laboratuar analiz sonuçlarının değerlendirilmesi | | | 6 | Hava hijyeni. Havanın fiziksel kirlenmesi. Havanın kimyasal kirlenmesi. Havanın mikrobiyel kirlenmesi. Havanın temizlenmesi. Havanın kendi kendine temizlenmesi. Havanın fiziksel ve kimyasal kirlenmesi. Havanın mikrobiyolojik kontrolü. | | | 7 | Gıda işletmelerinin temizlik ve dezenfeksiyonu. Temizleme yöntemleri( Elle temizlik, COP yöntemiyle temizlik, CİP sistemiyle temizlik). Kir ve çeşitleri .Deterjanlar. Dezenfektanlar | | | 8 | Dezensektidasyon. Dezensektidasyon yöntemleri. Farelerle savaş.Artık ve atık maddeler ve bunların zararsız hale getirilmeleri. | | | 9 | HACCP sistemi | | | 10 | Süt hijyeni | | | 11 | Et hijyeni | | | 12 | Meyve sebze hijyeni | | | 13 | Kanatlı ve Yumurta hijyeni | | | 14 | tekrar | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
- |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 10 | 2 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 1 | ÖÇ4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ7 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|