BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
LVS206B2Hijyen ve SanitasyonZorunlu243
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Gıdalara mikroorganizmaların ana bulaşma kaynaklarının kavratılması, Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemini kavratma, Mikrobiyolojik kontrol yöntemlerinin öğretilmesi ve kontrol yöntemlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesini öğretmek. İşletme hijyeni hakkında bilgi vermek. Su hijyeninin, hava hijyenini, personel hijyeninin ve alet ekipman hijyeni kakında bilgilendirmek Temizlik ve dezenfeksiyon yöntemleri hakkında bilgi vermek. Dezensektidasyon ve farelerle savaş yöntemlerini kavratmak. HACCP sistemini kavratmak
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Yahya Yasin YILMAZ
Öğrenme Çıktıları
1Temel kavramları öğrenir ve mikroorganizma gıda ilişkisini kurar, Gıdalara mikroorganizmaların hangi ana kaynakalardan bulaşma olduğunu bilir.
2Besin,işletme ve personel hijyenini bilir, Personel hijyeni hakkında bilgiye sahiptir.
3Temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerini bilir,
4Deterjanlar ve dezenfektanları tanır
5Gıda güvenliğini sağlayan sistemlerin önemini kavrar
6Suyu dezenfekte etme yöntemlerini bilir
7Hava hijyeninin nasıl sağlanacağını kavramıştır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi; Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemi; Bina hijyeni; Su hijyeni; Hava hijyeni; Gıda işletmelerinin temizlik ve dezenfeksiyonu; Dezensektidasyon; HACCP sistemi; Süt hijyeni; Et hijyeni; Meyve sebze hijyeni; Kanatlı ve yumurta hijyeni.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi. Gıdalara mikroorganizmaların bulaştığı ana kaynaklar. Ana kaynaklarda bulunan bakteri türleri. Gıda maddelerinde bulunan patojenik bakterilerin kaynağı. Gıdalarda bulunan mikrofloranın gelişmesi.
2Gıda işletmelerinde bulunan mikroorganizmaların önemi. Gıda işletmelerinin mikrobiyolojik kontrol yöntemleri. Mikrobiyolojik kontrol yöntenlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesi.
3.Bina hijyeni. Malzeme ve aletlerin hijyeni. Personel hijyeni
4Su hijyeni. Suyun önemi. Su gereksinimi. Doğada bulunan su türleri. Suların kirlenmesi. Suların temizlenmesi (klorla dezenfeksiyonu, ozonla dezenfeksiyonu, ısıl işlemle dezenfeksiyonu, ultraviyole ışın ile dezenfeksiyonu, potasyum permanganat ile dezenfeksiyonu, iyotla dezenfeksiyonu)
5Suyun fiziksel özellikleri. Suyun kimyasal özellikleri. Suyun mikrobiyolojik özellikleri. Suyun fiziksel analizleri. Suyun kimyasal analizleri. Suyun mikrobiyolojik analizleri.Suyun laboratuar analiz sonuçlarının değerlendirilmesi
6Hava hijyeni. Havanın fiziksel kirlenmesi. Havanın kimyasal kirlenmesi. Havanın mikrobiyel kirlenmesi. Havanın temizlenmesi. Havanın kendi kendine temizlenmesi. Havanın fiziksel ve kimyasal kirlenmesi. Havanın mikrobiyolojik kontrolü.
7Gıda işletmelerinin temizlik ve dezenfeksiyonu. Temizleme yöntemleri( Elle temizlik, COP yöntemiyle temizlik, CİP sistemiyle temizlik). Kir ve çeşitleri .Deterjanlar. Dezenfektanlar
8Dezensektidasyon. Dezensektidasyon yöntemleri. Farelerle savaş.Artık ve atık maddeler ve bunların zararsız hale getirilmeleri.
9HACCP sistemi
10Süt hijyeni
11Et hijyeni
12Meyve sebze hijyeni
13Kanatlı ve Yumurta hijyeni
14tekrar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
-
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Tartışma10110
Bireysel Çalışma10220
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi10220
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1344433233434
ÖÇ2424444233445
ÖÇ3343323324531
ÖÇ4424544433234
ÖÇ5232222344413
ÖÇ6342533354443
ÖÇ7433444344434
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek