|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TL102B | Türk Dili II | Zorunlu | 1 | 2 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | • Öğrencinin etkili sunumlar hazırlayabilmesi için gerekli kuralları öğretmek,
• Yazım ve noktalama kurallarını öğretmek,
• Türkçenin sözcük ve cümle düzeyindeki anlam özelliklerini ve anlatım bozukluğu ile ilgili hususları öğretmek,
• Kompozisyonun özelliklerini ve iyi bir kompozisyon yazabilmek için nelere dikkat edilesi gerektiğini öğretmek,
• Türkçenin yazılı anlatım türlerini göstermek,
• Sözlü anlatım türleri, konuşma ve dinleme ile ilgili temel bilgileri aktarmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Ayşegül KAYAR MUSLU
Öğr. Gör. Dr. Kenan AZILI
Öğr. Gör. Aslıhan AYTAÇ
Öğr. Gör. Figen PATIHAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Etkili sunun hazırlama ilkelerine uygun sunumlar hazırlayabilir. | 2 | Yazım ve noktalama kurallarını kavrar | 3 | Türkçedeki anlatım bozukluklarının farkına varabilir. | 4 | Nitelikli bir kompozisyonun sahip olması gereken özellikleri
kavrar. | 5 | Türkçenin yazılı anlatım türlerini öğrenir ve bu türlerin
özelliklerini kavrar. | 6 | Etkili bir okuma için nelere dikkat edilmesi gerektiğini kavrar | 7 | Etkili bir dinleme için nelere dikkat edilmesi gerektiğini kavrar. | 8 | Etkili ve güzel konuşma için nelere dikkat edilmesi gerektiğini
kavrar. | 9 | Sözlü anlatım/tartışma türlerini ve özelliklerini kavrar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Sunu hazırlama ve etkili sunumun özellikleri, sözlü anlatımda bazı söyleyiş özellikleri
Noktalama işaretleri
Yazım kuralları
Sözcükte Anlam
Cümlede Anlam
Anlatım Bozuklukları
Kompozisyon bilgileri: Dil becerileri, Yazma ve yazının önemi, konunun belirlenmesi ve sınırlandırılması, ana düşünce ve yardımcı düşüncelerin belirlenmesi, başlık.
Paragraf, paragrafın bölümleri, türleri (anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları)
Yazılı Anlatım Türleri 1: Düşünce Yazıları
Yazılı Anlatım Türleri 2: Sanatsal Yazılar
Yazılı Anlatım Türleri 3: Bilimsel Yazılar ve Yazışma Türleri
Okuma ve Dinleme: Okuma türleri, okuduğunu anlama stratejileri, dinleme sürecini etkileyen faktörler, okuma - dinleme ilişkisi
Konuşma ile ilgili temel kavramlar, doğru, güzel ve etkili konuşmanın temel ilkeleri, beden dili ve sözlü anlatımdaki yeri
Sözlü Anlatım / Konuşma Türleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Sunu hazırlama ve etkili sunumun özellikleri, sözlü anlatımda bazı söyleyiş özellikleri | | | 2 | Noktalama işaretleri | | | 3 | Yazım kuralları | | | 4 | Sözcükte Anlam | | | 5 | Cümlede Anlam | | | 6 | Anlatım Bozuklukları | | | 7 | Kompozisyon bilgileri: Dil becerileri, Yazma ve yazının önemi,
konunun belirlenmesi ve sınırlandırılması, ana düşünce ve yardımcı
düşüncelerin belirlenmesi, başlık. | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Paragraf, paragrafın bölümleri, türleri (anlatım biçimleri ve
düşünceyi geliştirme yolları) | | | 10 | Yazılı Anlatım Türleri 1: Düşünce Yazıları | | | 11 | Yazılı Anlatım Türleri 2: Sanatsal Yazılar | | | 12 | Yazılı Anlatım Türleri 3: Bilimsel Yazılar ve Yazışma Türleri | | | 13 | Okuma ve Dinleme: Okuma türleri, okuduğunu anlama stratejileri,
dinleme sürecini etkileyen faktörler, okuma - dinleme ilişkisi | | | 14 | Konuşma ile ilgili temel kavramlar, doğru, güzel ve etkili
konuşmanın temel ilkeleri, beden dili ve sözlü anlatımdaki yeri | | | 15 | Sözlü Anlatım / Konuşma Türleri | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | • Türk Dili II Ders Notları, Bayburt Üniversitesi Uzaktan
Eğitim Araştırma Merkezi
• Yazılı ve Sözlü Anlatım, Şerif Aktaş & Osman Gündüz,
Akçağ Yayınları (2020)
• Nasıl Yazabilirim, Sıddık Akbayır, Pegem Akademi (2011)
• Dil Bilimi, Nesrin Bayraktar, Nobel Yayınları (2018)
• Türk Dili 2: Konuşma–Yazma–Sunu, Osman Gündüz &
Tacettin Şimşek (Ed.), Grafiker Yayınları (2018)
• Kuramdan Uygulamaya Anlam Bilimi, Bilginer Onan
(Ed.), Pegem Akademi (2020) | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | ÖÇ8 | ÖÇ9 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|