|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | YB209B | Sağlık Sosyolojisi | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Öğrenciye sağlık sosyolojisi, sosyolojinin sağlık üzerine etkilerini öğretmek ve bu bilgiyi birey, aile ve topluma hizmet vermede kullanabilmesini sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Toplumsal ve sağlıkla ilgili konularda analiz yeteneğini geliştirir | 2 | Sağlık politikasının geliştirilmesi, uygulanması ve sağlık, sosyal, siyasi ve ekonomik faktörlerin sağlığa etkisi konusunda bir anlayış geliştirir | 3 | Bireysel sağlık sorunlarına daha geniş bir toplumsal çerçevede bakma becerisi kazanır | 4 | Sağlık ve hastalık hakkındaki fikir ve deneyimlerini toplumsal bağlamda değerlendirir | 5 | Sosyal gruplar ve sınıflar arasında sağlığa erişim farklılıkların nedenlerini ve sonuçlarını bilir ve anlar | 6 | Hasta-hekim ilişkisi ve hastanın hastalık deneyiminin nasıl olduğu gibi alanlarda sağlık yönetim sürecini anlar. | 7 | Mevcut etik sorunları, yeni tıbbi teknolojileri, doktor-hasta ilişkisini ve sağlık hizmetlerine erişim hakkındaki araştırmaları takip eder ve değerlendirir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Sosyoloji nedir?, Sosyolojinin diğer bilim dalları ile ilişkisi nedir?, Birey ve toplum, toplumsal kurumlar Kültür ve toplum, Sağlık sosyolojisine giriş, Tıp ve sosyoloji ilişkisi, Sağlık sosyolojisinin çalışma alanlarıKültür ve sosyal yapının sağlık ve hastalık üzerine etkisi, Tıbbi uygulamaların sosyo- kültürel safhaları Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel uygulamalar, Sağlık, hastalık ve sosyal değişme, Modern tıp, hastalık ve resmi kuruluş ilişkilerinin sosyo kültürel yönü, Sosyal örgütlenme, Genel özetleme ve tartışma. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Sosyolojinin tanımı, konusu, amaçları, tarihi gelişimi | | | 2 | Sosyolojinin diğer sosyal bilimlerle ilişkisi, Sosyolojide araştırma metotları | | | 3 | Sağlık Olgusu, Hastalık Olgusu | | | 4 | Sağlığın Sosyal İçeriği | | | 5 | Hastalık ve toplumsal ilişkiler | | | 6 | Hastalık ve kültürel, ekonomik, siyasal ilişkiler | | | 7 | Hasta- hastane ilişkileri | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Sağlık personeli-hasta etkileşimi, Hasta ve ailesi ile ilişkiler | | | 10 | Doktor hasta ilişkileri | | | 11 | İşgücü piyasaları açısından sağlık, tıp personelinin çalışma koşulları ve çalışma ilişkileri | | | 12 | Sağlık organizasyonları, sosyal ve idari yapısı | | | 13 | Yaşlılara yönelik hizmet modelleri | | | 14 | Yaşlılara yönelik toplumsal cinsiyet algısı | | | 15 | Sosyal bakım hizmetleri | | | 16 | FİNAL | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. CİRHİNLİOĞLU Z., Sağlık Sosyolojisi,Nobel Yayınevi, Ankara, 2001
2. Kasapoğlu, Aytül, Toplumbilim, Sağlık Sosyolojisi Türkiye’den Araştırmalar, Sosyoloji Derneği Yayınları VI,Ankara,1999
3. Kızılçelik,Sezgin , Türkiye’nin sağlık sistemi Bir Medikal Sosyoloji Denemesi , Saray Kitabevleri,İzmir,1996
4. Özen, Sevinç, “Sağlık ve Sosyo-kültürel Yapı Değişkenleri”, Sosyoloji Dergisi, Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yay., Sayı. 5, İzmir, 1994.
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 10 | 2 | 20 | Soru-Yanıt | 10 | 2 | 20 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|