|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GK-105B | Türk Dili 1 | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Güzel ve etkili yazma beceri ve alışkanlığını kazandırmak, ana dili bilincini vermektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd: Doç: Dr. Sermet TOKTAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Gündelik işlerinde gerekli olan yazılı anlatım türlerini öğrenebileceklerdir. | 2 | Edebî eserleri tanıyacak ve okuma becerisi kazanıp okur-yazar kimliğini geliştirebileceklerdir. | 3 | Türkçenin kurallarına uygun olarak kendilerini yazılı ifade edebileceklerdir. | 4 | Eleştirel düşünme ve yazma etiği kazanabileceklerdir. | 5 | Yazılı ve Sözlü anlatım arasındaki farkları bilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | YOK | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | YOK | Dersin İçeriği | Dilin tanımı ve önemi; dil kültür ilişkisi; yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imla kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri, (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman, vb. ) , formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb. ) , makalelerin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, Yazı dili ile sözlü dilin arasındaki farklar | | | 2 | Anlatım : Yazılı ve Sözlü anlatım; Öznel, nesnel anlatım; Paragraf türleri. | | | 3 | Metnin tanımı ve metin türleri, metin olma koşulları | | | 4 | Yazılı Anlatım (Yazılı kompozisyon; serbest yazma, planlı yazma) | | | 5 | Planlı yazma aşamaları (Konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı vd.) | | | 6 | Bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar. | | | 7 | Bilgilendirici metinler (ilan/reklam, tutanak, rapor) kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar. | | | 8 | Vize | | | 9 | Bilgilendirici metinler (resmi ve bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler ve uygulamalar. | | | 10 | Bir metnin özetini ve planını çıkarma. | | | 11 | Yazım kuralları ve noktalama işaretleri (Örnekler ve uygulamalar) | | | 12 | Yazılı Anlatımda görülen dil ve anlatım yanlışlıkları | | | 13 | Yazma ölçeği geliştirme çalışmaları | | | 14 | Final haftası | | | 15 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. 2009; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ Yayınları, Ankara.
Kantemir, E. 1997; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınevi, Ankara
Kavcar, C. ve Oğuzkan, F. 1999; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayıncılık, Ankara.
Beyreli, L. 2008; Yazılı ve Sözlü Anlatım, PegemA Yayıncılık, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | YOK |
| İş Yükü Hesaplaması | Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|